امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ خطاب به حسن بن مثله فرمودند:
به مردم بگو تا به این مکان رغبت نمایند و آن را عزیز دارند و در آن چهار رکعت نماز بخوانند دو رکعت به نیت نماز تحیت مسجد است که در هر رکعت یک بار سوره حمد و هفت بار سورهی اخلاص خوانده میشود و ذکر رکوع و سجود را نیز هفت بار تکرار کند.[1]
و دو رکعت دیگر را به نیت نماز امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ بخوانند به این ترتیب که چون سورهی حمد را شروع به خواندن نمایند و به «ایاک نعبد و ایاک نستعین» برسند آن را صد بار تکرار کنند و بعد از آن بقیه سوره حمد را بخوانند، سپس سورهی اخلاص را فقط یک بار بخوانند و آنگاه ذکر رکوع و سجود را هفت بار تکرار نمایند، رکعت دوم را نیز به همین طریق بخوانند؛ چون نماز را تمام کنند یک بار تهلیل (لا اله الا الله) بگویند و سپس تسبیحات حضرت فاطمهی زهرا ـ سلام الله علیها ـ را گفته سر به سجده گذارند و صد بار صلوات بر پیامبر و آل پیامبر بفرستند.
جناب حسن بن مثله ـ رحمه الله ـ میگوید: سپس امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ فرمودند:
فَمَن صَلاّها فَکأنَّما صلّی فی البیت العتیق.[2]
هر کس این نماز را بخواند مانند آن است که در کعبه نماز خوانده است.
چون مسجد مقدس جمکران از ویژگی زیارت حضرت بقیه الله الأعظم ـ ارواحنا فداه ـ هم برخوردار است سزاوار است زائرین محترم، آداب زیارت را مراعات کنند که به چند نکته از آنان اشاره میشود:
1. زائر از بهترین و پاکیزهترین لباسها استفاده نمایند.
2. زبانش به ذکر تکبیر و تحمید و تسبیح و تهلیل و صلوات مشغول باشد.
3. هنگام داخل شدن در حرم و زیارتگاهها سعی نماید در تحصیل رقّت قلب و خضوع و شکستگی و تصوّر جلالت قدر و معرفت به این که امام ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ما را میبیند و کلام ما را میشنود و سلام ما را جواب میدهد.
شایسته است در موقع اذن طلبیدن تدبّر در محبّت و لطفی که امام ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ به شیعیان زائر خود دارند، کنند.
و همچنین تأمّل کند در خرابیهای حال خود و عمل خویش که چه خلافهایی مرتکب شده و عهد و پیمان و دستورات نورانی آن بزرگوار را نادیده گرفته است و به یاد اذیّتهایی که به ایشان و خاصّان و دوستان ایشان انجام داده است.
به راستی که اگر کسی تأمّل کند، قدمها از رفتن باز میایستد و قلبها هراسان و چشمها گریان میشود و این تمام آداب است.
4. داخل شدن به حرم ائمهی اطهار ـ علیهم السّلام ـ و مساجد بر انسان جنب و زن در ایام عادت حرام است و همچنین در وارد شدن به این مکانهای مقدس مستحب است انسان با وضو باشد.
5. باید دعا و زیارتی که از طرف اهلبیت ـ علیهم السّلام ـ به ما رسیده، خوانده شود و از زیارتی که بعضی بیخبران عوام آنها را با بعضی از زیارات مأثوره و معتبره مخلوط کردهاند و نادانان را به آن مشغول کردهاند دوری کند.
شیخ کلینی روایت کرده از عبدالرحیم قصیر که گفت:
بر امام صادق ـ علیه السّلام ـ وارد شدم و گفتم:
فدایت شوم از پیش خود دعایی اختراع کردم!
آن حضرت فرمودند:
واگذار مرا از اختراع خود، هرگاه تو را حاجتی روی دهد پناه ببر به حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ و دو رکعت نماز کن و هدیه کن آن را به سوی آن حضرت.
6. همهی اعمال اعمّ از زیارت و نماز و دعا، چه در این مکان مقدس و چه در زیارتهای دیگر ائمهی اطهار ـ علیهم السّلام ـ را میتوان به نیابت از حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ انجام داد.
7. کلام لغو و بیهوده در موقع انجام اعمال عبادی در این مکان مقدس (مسجد جمکران) مذموم است و مانع رزق و باعث قساوت قلب میشود.
8. زائران عزیز نباید وسیلهی مزاحمت دیگر زوّار را فراهم آورند و همچنین خدّام با زائران با کمال ادب برخورد نمایند تا زائران در کمال آزادی و اطمینان قلب که لازمهی هر عمل عبادی است از آن مکان شریف توشه گیرند.
زنانی که با لباسهای مستهجن و آرایش کرده و با وقاحت و گفتارهای بلند به نحوی که مانع استفادههای معنوی زوّار و باعث حواس پرتی عبادت کنندگان و گریه کنندگان میشود از هر گروهی که هستند سدّ سبیل الله میشوند و راه خدا را میبندند که این گونه زیارت از عبادت نیست.
حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ طیّ فرمایشی گهربار خطاب به اهل عراق میفرمایند:
خدا لعنت کند کسی را که غیرت ندارد.[3]
چگونگی نوشتن عریضه برای امام عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ
از جمله کرامتهای آشکار امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ،حاصل شدن مقاصد و حوائج با فرستادن عریضهی استغاثه به حضرتش میباشد. این امر با دیدگان مشاهده گردیده و با وجدان تجربه شده است و چگونگی آن به این صورت است که متن زیر را همراه با حاجت خود مینویسید؟
بسم الله الرحمن الرحیم، کَتَبْتُ یا مَولایَ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکَ مُسْتَغیثاً، وَ شَکَوْتُ ما نَزَلَ بی مُسْتَجیراً بِاللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، ثُمَّ بِکَ مِنْ اَمْرٍ قَدْ دَهَمَنی، وَ أَشْغَلَ قَلْبی، وُ أَطالَ فِکْری، وَ سَلَبَنی بَعْضَ لُبّی، وَ غَیَّرَ خَطیرَ نِعْمَهِ الهِ عِنْدی، أَسْلَمَنی عِنْدَ تَخَیُّلِ وُرُدِهِ الْخَلیلُ، وَ تَبِرَّأَ مِنّی عِنْدَ تَرائی إقبالِهِ إِلَیَّ الْحَمیمُ، وَ عَجَزَتْ عَنْ دِفاعِهِ حیلَتی، وَ خانَنی فی تَحَمُّلِهِ صَبْری وَ قُوَّتی.
فَلَجَأْتُ فیهِ إِلَیْکَ، وَ تَوَکَّلْتُ فِی المَسْألَهِ لِلّهِ جَلَّ ثَناؤُهُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْکَ فی دِفاعِهِ عَنّی، عِلْماً بِمَکانِکَ مِنَ اللهِ رَبِّ العالَمینَ، وَلِیِّ التَّدْبیرِ وَ مالِکِ الاُمَورِ، وَاثِقاً بِکَ فِی المُسارَعَهِ فِی الشَّفاعَهِ إِلَیْهِ جَلَّ ثَناؤُهُ فی أَمْری، مُتَیَقِّناً لِإجابَتِهِ تَبارَکَ وَ تعالی إِیَّاکَ بِإِعطائی سُؤْ لی.
وَ أَنْتَ یا مَولایَ جَدیرٌ بِتَحْقیقِ ظَنّی، وَ تَصْدیقِ أَمَلی فیکَ، فی أَمْرٍ کَذا و کَذا به جای این کذا و کذا حاجت خود را بنویس، فیما لا طاقَهَ لی بَحَمْلِهِ، ولا صَبْرَ لی عَلَیْهِ وَ إِنْ کُنْتُ مُسْتَحِقّاً لَهُ وَلِأَضْعافِهِ بِقَبیحِ أَفعالی، وَ تفْریطی فِی الواجِباتِ الَّتی لِلّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، فَأَغِثْنی یا مَولایَ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکَ عِنْدَ الکهْفِ، وَ قَدِّمِ المَسْأَلَهَ لِلّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فی أَمْری، قَبْلَ حُلُولِ التَّلَفِ، وَ شَماتَهِ الْأَعداءِ، فَبِکَ بُسِطَتِ النِّعْمَهُ عَلَیَّ.
وَ اسأَلِ اللهَ جَلَّ جَلالُهُ لی نَصْراً عَزیزاً، وَ فَتْحَاً قَریباً، فیهِ بُلُوغُ الْآمالِ، وَ خَیْرُ الْمَبادی، وَ خواتیمُ الأَعْمالِ، وَ الْأَمْنُ مِنَ المَخاوِفِ کُلِّها فی کُلِّ حالٍ، إِنَّهُ جَلَّ ثَناؤُهُ لِما یَشاءُ فَعّالٌ، وَ هُوَ حَسْبی وَ نِعْمَ الوَکیلُ فِی المَبْدَءِ وَ الْمَآلِ.
عریضه را میتوان در ضریح یکی از ائمهی معصومین ـ علیهم السّلام ـ انداخت که به محضر امام عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ برسد و ایشان حاجت را برآورده کند.
یا از خاک مطهری، گل خالص تهیه کرده و عریضه را در میان آن قرار داده و در نهر یا چشمهی آب یا چاه عمیقی بیندازید و قبل از انداختن بر بالای نهر یا چشمه رفته و یکی از نائبان حضرت بقیه الله ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ عثمان بن سَعد عَمْری، محمد بن عثمان، حسین بن روح، علی بن محمد سمری ـ قدس سره الشریف ـ را مورد خطاب قرار داده و بگویید:
یا فُلانَ بْنَ فُلانٍ سَلامٌ عَلَیْکَ، أَشْهَدُ أَنَّ وَفاتَکَ فی سَبیلِ اللهِ، وَ أَنّکَ حَیٌّ عِنْدَ الهِ مَرزُقٌ، وَ قَدْ خاطَبْتُکَ فی حَیاتِکَ الَّتی لَکَ عِنْدَ اللهِ جَلَّ وَ عَزَّ، وَ هذِهِ رُقْعَتی وَ حاجَتی إلی مَولانا صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِهِ، فَسَلِّمها إِلَیْهِ، فَأَنْتَ الثِّقَهُش الْأَمینُ.
سپس عریضه را در نهر یا چاه یا چشمه بیاندازید، که انشاء الله تعالی حاجت او برآورده شود.[4]
مرحوم علامه مجلسی فرموده است: هنگام انداختن عریضه چنین خیال نمایید که نامه را به نایب خاص تسلیم میکنید.[5]
وردپرس یک برنامه وبلاگ نویسی اینترنتی است. رابط کاربری دوستانه این پلتفرم کابران زیادی را به خود جذب کرده است به همین دلیل شما می توانید وارد حرفه ی وبلاگ نویسی شوید و کسب و کار خود را راه بیاندازید یا می توانید برای سرگرمی در این پلتفرم پست بنویسید و انتشار دهید. وردپرس به کاربران اجازه می دهد تا محتوای خود را به زبان دلخواه خود مدیریت کنند. مراحل تغییر زبان پیش فرض در ورد پرس به نسخه ای که نصب کرده اید مربوط است و متفاوت است. اگر می خواهید به چندین زبان وبلاگ بنویسید, نصب پلاگین می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.
مراحل :
اگر در انتهای آدرس سایت شما WordPress.com می باشد و آدرس وبلاگ شما به شکل yourblogname).wordpress.com ) است, از این روش برای تغییر زبان استفاده کنید. WordPress هم نام یک نرم افزار است و هم نام سرور میزبان. اگر از برنامه ی WordPress استفاده می کنید و سرور میزبان شما نیز وردپرس است, تغییر زبان پیش فرض بسیار کار آسانی خواهد بود.
گزینه setting
زبان مورد نظرتان را تغییر دهید. وارد حساب وردپرس خود شوید و به قسمت دایرکتوری بروید. از سمت چپ صفحه روی Settings کلیک کنید سپس از منوی کشویی زبان دلخواه خود را انتخاب کنید.
اگر نمی دانید که چگونه می توانید به دایرکتوری دسترسی پیدا کنید یا گزینه ی settings را مشاهده نمی کنید, وارد حساب کاربری وردپرس خود شوید سپس به ” (yourblogname).wordpress.com/wp-admin/options-general.php .” بروید.
گزینه پلاگین
3. زبان رابط را تغییر دهید. اگر می خواهید تنظیمات، هشدارها و سایر پیام های رابط کاربری را به زبان دلخواه تغییر دهید, از سمت چپ صفحه روی Users کلیک کنید, سپس از لیست کوچکی که نمایش داده می شود گزینه ی Personal Settings را انتخاب کنید. گزینه ی “Interface language” را پیدا کنید و از منوی کشویی زبان دلخواه خود را انتخاب کنید.
نحوه تغییر زبان پیش فرض در وردپرس با استفاده از پلاگین ها
وردپرس یک برنامه وبلاگ نویسی اینترنتی است. رابط کاربری دوستانه این پلتفرم کابران زیادی را به خود جذب کرده است به همین دلیل شما می توانید وارد حرفه ی وبلاگ نویسی شوید و کسب و کار خود را راه بیاندازید یا می توانید برای سرگرمی در این پلتفرم پست بنویسید و انتشار دهید. وردپرس به کاربران اجازه می دهد تا محتوای خود را به زبان دلخواه خود مدیریت کنند. مراحل تغییر زبان پیش فرض در ورد پرس به نسخه ای که نصب کرده اید مربوط است و متفاوت است. اگر می خواهید به چندین زبان وبلاگ بنویسید, نصب پلاگین می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.
مراحل :
نحوه ی نصب پلاگین ها را یاد بگیرید. پلاگین های ورد پرس تنظیمات پیش فرض سایت ورد پرس شما را تغییر خواهد داد. این پلاگین ها را باید از دایرکتوری پلاگین وردپرس دانلود کنید. اکثر پلاگین ها به صورت خودکار از دایرکتوری نصب می شوند اما شما می توانید با آپلود کردن پوشه در دایرکتوری /wp-content/plugins/ , پلاگین را نصب کنید. هنگامی که آپلود انجام شد, می توانید پلاگین را از منوی Plugins سایت ورد پرس فعال کنید.
اگر مرورگر به صورت خودکار فایل را از حالت فشرده خارج نکرد, شما حتما باید بعد از دانلود فایل آن را از حالت فشرده خارج کنید.
پلاگین WP Native Dashboard
برای نصب زبان های جدید از پلاگین استفاده کنید. پلاگین WP Native Dashboard به شما امکان دانلود فایل های زبان و نصب آنها از طریق یک رابط کاربر آسان را می دهد. با این حال، این تنها با WordPress 2.7 تا 3.61 سازگار است.
نصب پلاگین
یک پلاگین چند زبانه نصب کنید. اگر می خواهید به چندین زبان وبلاگ بنویسید, یک پلاگین چند زبانه کار را برای شما بسیار آسان خواهد کرد. از آنجایی که با این کار فرایند ایجاد وبلاگ تفاوت پیدا خواهد کرد, ممکن است کمی زمان ببرد تا مجددا به کارتان مسلط شوید. بهتر است هنگام یادگیری سایت دیگری درست کنید و در آن تمرین کنید تا مشکلی برای ساییتان ایجاد نشود.
در اینجا چند گزینه وجود دارد:
Bogo یا Polylang گزینه های رایگان هستند. 2 رابط کاربری کمی با هم تفاوت دارند, بنابراین اگر از یک کدام از اینها خوشتان نیامد می توانید آن را غیر فعال کنید و دیگری را امتحان کنید.
WPML باید خریداری شود، اما اگر به کمک نیاز دارید، با پشتیبانی کامل همراه است.
4. پلاگین های دیگر را بررسی کنید. صد ها پلاگین دیگر برای این کار وجود دارد و شما می توانید دقیقا پلاگین مورد نظر خود را انتخاب کنید.
3- وقوف به مشعر الحرام که تقریبا در دو فرسخی مکه است
4- رفتن به منی که نزدیک مکه است و انداختن سنگ ریزه بر جمره عقبه
5- قربانی کردن در منی
6- تراشیدن سر یا گرفتن کمی از ناخن یا مو در منی
7- طواف زیارت
8- دو رکعت نماز طواف
9- سعی بین صفا و مروه
10- طواف نساء
11- دو رکعت نماز طواف نساء
12- ماندن در منی در شبهای یازدهم و دوازدهم ذیحجه و بعضی باید شب سیزدهم را هم در منی بمانند
13- انداختن سنگ ریزه بر سه جمره در منی در روز یازدهم و دوازدهم و بعضی در روز سیزدهم هم باید بیندازند و احکام اینها گفته می شود.
1- احرام حج
واجب است انسان بعد از تمام کردن اعمال عمره تمتع آماده شود برای انجام اعمال حج تمتع و اولین عمل احرام است که باید از مکه محرم شود و باز متوجه باید بود که این سیزده عمل هم مثل پنج عمل عمره تمتع همه عبادت است در اول هر عملی انسان باید توجه داشته باشد که چه می خواهد انجام دهد و همچنین عمل را قربه الی الله و محض اطاعت امر خدا بجا آورد که اگر خدای نخواسته ریا و خود نمائی در عبادت داخل شود فاسد و باطل می گردد و گذشته از این خود ریا معصیت کبیره است و باید با لبیک گفتن محرم شدن همه کس و همه چیز غیر از خدا را فراموش کنیم و با یاد حق و برای اطاعت از اوامرش اعمال را انجام دهیم.
مسئله: آداب و احکام احرام حج از پوشیدن لباس احرام و لبیک گفتن همه مثل همان احرام عمره است که گفتیم و چیزهائی که در احرام گفتیم حرام می شود و کفاره دارد یا ندارد و کفاره آن چیست در اینجا هم همانطور است فقط در نیت تفاوت دارد که در آنجا نیت احرام عمره تمتع بود اینجا نیت احرام حج تمتع.
مسئله: وقت احرام حج وسیع است و لازم نیست فورا بعد از اعمال عمره باشد ولی باید تاخیر نیندازد تا حدی که بوقوف عرفات نرسد و مستحب آنست که روز هشتم محرم شود.
مسئله: احرام حج در هر جای شهر مکه صحیح است گرچه در خانه هائی باشد که تازه ساخته شده و جزء شهر است البته مستحب است در مقام ابراهیم و یا حجر اسماعیل محرم شود.
مسئله: احتیاط واجب اینستکه بعد از اعمال عمره بدون حاجت از مکه خارج نشود و اگر لازم بود خارج شدن احتیاط واجب آنستکه محرم شود و با احرام خارج گردد و برگردد با همین احرام برود برای اعمال حج ولی اگر کسی رعایت نکرد و بدون حاجت و بدون احرام خارج شد و برگشت و احرام بست و حج را بجا آورد عملش صحیح است.
مسئله: اگر کسی دانسته و عمدا احرام حج را ترک کند تا وقت آن بگذرد حج او باطل است و اگر روی ندانستن مسئله یا فراموشی محرم نشد و بدون احرام رفت بعرفات و منی واجب است برگردد بمکه و محرم شود و اگر برگشتن بمکه ممکن نبود باید همانجا محرم شود و اگر یادش نیامد تا بعد از تمام کردن اعمال حج حجش صحیح است.
2- وقوف به عرفات
باحتیاط واجب لازم است از بعد از زوال روز نهم تا مغرب در سرزمین عرفات باشد و مراد از وقوف همین بودن در آنجا است حالا چه بنشیند چه راه برود یا بخوابد فرقی ندارد البته اگر در تمام این مدت خواب یا بی هوش باشد وقوف او باطل است پس باید تاخیر انداختن از اول ظهر اگر کم باشد مثلا بمقدار نماز ظهر و عصر که پشت سر هم بخواند معلوم نیست حرام باشد.
مسئله: بودن در مجموع بعد از ظهر تا مغرب گرچه واجب است لکن تمام آن رکن نیست که حج بترک آن باطل شود پس اگر مقدار کمی توقف کند و برود یا طرف عصر بیاید و توقف کند حج او صحیح است اگر چه توقف نکردن او در تمام وقت دانسته و عمدی باشد آنچه در وقوف رکن است مقداری است که گفته شود در عرفات بوده هر چند مثل یک دقیقه یا دو دقیقه باشد پس اگر هیچ به عرفات نرود رکن را ترک کرده.
مسئله: اگر دانسته و عمدی آن مقدار از وقوف را که رکن است ترک کند حجش باطل است و کفایت نمی کند برای چنین شخصی وقوف در شب عید که وقوف اضطراری است ولی اگر بواسطه عذری مثل فراموشی نتوانست حتی مقدار رکن در عرفات باشد برای چنین شخصی که عذر داشته کفایت می کند از شب عید هر چند به مقدار کمی وقوف کند و این را وقوف اضطراری می گویند و اولی را وقوف اختیاری و اگر این مقدار از وقوف در شب را عمدا ترک کند حج او باطل است ولی اگر این را هم روی عذر و فراموشی و غفلت ترک کند و بوقوف اختیاری مشعر برسد حجش صحیح است.
مسئله: اگر کسی عمدا و دانسته پیش از مغرب از عرفات حج خارج شود و تا مغرب برنگردد باید یک شتر در راه خدا قربانی کند در هر جائی که بخواهد و اگر قدرت بر قربانی نداشت باید هیجده روز روزه بگیرد و حجش صحیح است و اگر از روی ندانستن مسئله یا سهوا اینکار را کرد کفاره ندارد و بهر حال ضرری به اصل حج نمی زند.
3- وقوف به مشعر الحرام
احتیاط واجب آنستکه شب دهم را تا اذان صبح در مشعر الحرام بسر برد و بقصد قربت و چون صبح شد نیت کند وقوف به مشعرالحرام را تا طلوع آفتاب قربه الی الله و این وقوف از صبح تا اول آفتاب وقوف اختیاری مشعر است و واجب است لکن همه آن رکن نیست بلکه رکن بمقداری است، که گفته شود در بین الطلوعین به مشعر بوده گرچه یک دقیقه باشد که اگر کسی مقدار رکن را عمدا و دانسته ترک کند حج او باطل است.
مسئله: کسی که روی عذر مقدار رکن را درک نکند باید یکی از دو وقوف اضطراری مشعر را درک کند یعنی یا مقداری از شب تا اذان صبح را درک کند یا مقداری از طلوع آفتاب تا ظهر در مشعر توقف کند اگر چه یک دقیقه باشد خلاصه اینکه اگر کسی بوقوف اختیاری در عرفات یا مشعر نرسد باید وقوف اضطراری را دریابد و دانستیم که وقوف اضطراری عرفات مقداری از شب عید است و در مشعر دو وقوف اضطراری دارد یکی همان شب عید تا اذان صبح دومی از طلوع آفتاب روز عید تا ظهر و در اینجا صورتهای زیادی هست که در کتابهای مفصل با احکامش گفته شده و چون خیلی طولانی است ذکر نکردیم اگر برای کسی پیش آمد باید در موقع باهلش رجوع کند و وظیفه اش را بفهمد و عمل کند تا حجش باطل نگردد.
4- رفتن بمنی و رمی کردن (انداختن سنگ ریزه به جمره عقبه)
کسی که حج می کند باید در روز عید از مشعرالحرام به محلی که آنرا منی می گویند برود و در آنجا یکی از اعمالش رمی جمره عقبه است یعنی باید هفت عدد سنگ ریزه به جمره آخری بیندازد.
مسئله: سنگ ریزه ها باید متوسط باشد نه مثل شن ریز و نه سنگ بزرگ و همچنین باید از جنس سنگ باشد یعنی کلوخ و خزف و جواهرات صحیح نیست اما اقسام سنگهای هر چه باشد حتی سنگ مرمر اشکال ندارد.
مسئله: باید سنگ ریزه ها از حرم باشد (حرم محدوده معینی است از شهر مکه و اطراف آن) البته نباید از مسجد الحرام یا مسجد خیف بلکه باحتیاط از سایر مساجد باشد و مستحب است از مشعر بردارد و باید بکر باشد یعنی کسی دیگری آنها را ولی در سالهای گذشته نینداخته باشد.
مسئله: واجب است سنگ ریزه ها را یکی با قصد قربت بزند نه اینکه روی جمره بگذارد و واجب است هفت عدد بطور یقین بخود جمره برسد و اگر شک کند که هفت عدد خورد یا نه باید آن قدر بیندازد تا یقین کند که هفت عدد خورد.
مسئله: در رمی جمره طهارت بهیچ نحو شرط نیست بنابراین جنب و حائض و کسی که بدن یا لباسش نجس باشد می تواند رمی کند و صحیح است حتی خود سنگ ریزه ها هم اگر نجس باشد اشکال ندارد ولی باید مباح باشد یعنی از سنگ ریزه هائی که دیگران برداشته اند بدون اجازه آنها تصرف نکند.
مسئله: وقت انداختن سنگ ریزه از طلوع آفتاب روز عید است تا غروب آن و اگر فراموش کرد تا روز سیزدهم می تواند بجا آورد و اگر تا سیزدهم یادش نیامد احتیاط آنست که سال بعد خودش یا نایبش بیندازد.
مسئله: بچه و مریض ناتوان که قدرت برانداختن ندارد دیگری باید به نیابت او بزند و کسانیکه نمی توانند و عذر دارند از اینکه روز رمی کنند می توانند شب عمل کنند هر قت شب که باشد.
5- قربانی و احکام آن
بعد از رمی جمره در روز عید واجب است قربانی کند یعنی یک شتر یا گاو و یا گوسفند در منی ذبح کند و چون غالبا گوسفند قربانی می کنند باید دانسته شود که گوسفند قربانی باید باحتیاط وجوبی یک سال او تمام شده باشد و داخل سال دوم باشد و باید از هر جهت سالم و بی عیب باشد یعنی از جهت شاخ و دم و تخم و گوش و چشم و دست و پا و غیره باید نقصی در او نباشد و همچنین باید لاغر نباشد و بنابر احتیاط باید کچلی هم نداشته باشد ولی اگر گوشش شکاف خورده باشد یا سوراخ باشد ولی ناقص و بریده نباشد اشکال ندارد و همچنین اگر شاخ بیرونی او که مثل غلاف برای شاخ سفید درونی است شکسته باشد و خود شاخ درونی سالم باشد اشکال ندارد.
مسئله: انسان می تواند خودش قربانی را ذبح کند و می تواند نایب بگیرد و نایب باید شیعه باشد و در وقت ذبح نیت کند برای هر کس که ذبح می کند و دانسته شود که در ذبح کفارات هم لازم است ذابح شیعه باشد.
مسئله: شرکت در قربانی صحیح نیست و باید هر کس خودش یک قربانی کند.
مسئله: اگر عمدا یا بواسطه عذری روز عید قربانی نکرد احتیاط واجب آنستکه در ایام تشریق یعنی یازده و دوازده و سیزده ذبح کند و اگر نشد در بقیه ماه ذیحجه.
مسئله: احتیاط مستحب آنستکه ذبیحه را سه قسمت کنند یک قسمت را هدیه بدهند و یک قسمت را صدقه بدهند و قدری هم از ذبیحه بخورند و صدقه را به مؤمنین بدهند و لکن چون هیچکدام از اینها واجب نیست اگر صدقه را بفقرای کفار بدهد یا آنکه تمام ذبیحه را بآنها بدهد اشکال ندارد و ضامن سهم فقرا نیست البته احتیاط خصوصا در خوردن قدری از ذبیحه خیلی مطلوب است. ولی واجب نیست.
مسئله: اگر کسی نیابت دارد به شخصی که برای او قربانی بخرد و ذبح کند نایب هم انجام داد پس از آن انسان شک کند که صحیح انجام داده یا نه باین شک اعتنا نکند کافی و صحیح است.
مسئله: اگر کسی قدرت بر قربانی نداشته باشد باین معنی که نه گوسفند دارد و نه پولش را که بخرد و نه اینکه می تواند قرض کند یا از راه دیگری تهیه نماید باید به جای قربانی سه روز در حج و هفت روز پس از مراجعت از حج روزه بگیرد در اینجا مسائلی هست که چون معمولا واقع نمی شود ذکر نکردیم اگر اتفاق افتاد از اهلش سؤال کنید.
6- حلق یا تقصیر و احکام آن
بعد از ذبح کردن واجب است سرتراشیدن یا قدری از مو یا ناخن گرفتن البته اگر سال اول حجش باشد احتیاط واجب به سرتراشیدن است اما برای زن تراشیدن سر جایز نیست و باید تقصیر کند یعنی یا از مو یا از ناخن بگیرد و سر تراشیدن یا تقصیر کردن عبادت است باید با قصد قربت باشد و ریا نکند که باطل می شود و تراشیدن ریش کفایت از تقصیر نمی کند.
مسئله: جایز است سر را خودش بتراشد یا بدیگری واگذار کند و همچنین در تقصیر ولی باید خودش نیت کند و بهتر است دیگری هم نیت کند.
مسئله: محل سر تراشیدن یا تقصیر منی است و در غیر آنجا اختیارا جایز نیست ولی واجب نیست حتما در روز عید باشد بلکه تاخیر تا آخر روز سیزدهم جایز است گرچه به احتیاط مستحب خوب است روز عید انجام دهد.
مسئله: اگر کسی عمدا یا سهوا یا از روی فراموشی و ندانستن مسئله بهر حال حلق یا تقصیر نکرد تا از منی خارج شد واجب است برگردد بمنی و انجام دهد و اگر امکان ندارد برگردیدن هر جا که هست حلق یا تقصیر کند و در صورت امکان مویش را بمنی بفرستد.
مسئله: لازم است باحتیاط وجوبی رعایت ترتیب در این سه عمل یعنی اول رمی جمره بعد قربانی بعد حلق یا تقصیر ولی اگر ندانسته ترتیب را رعایت نکرده اشکال ندارد و صحیح است.
مسئله: بعد از حلق یا تقصیر انسان از احرام خارج می شود و چیزهائی که بر او حرام بود حلال می شود مگر سه چیز زن و بوی خوش و صید در حرم.
7- طواف زیارت
واجب است بعد از تمام شدن اعمال منی که سه چیز بود به مکه مراجعت کند برای انجام اعمالی که در آنجا واجب است ولی لازم نیست که همان روز عید یا فردای آن مراجعت کند برای اعمال مکه بلکه می تواند این اعمال را تا آخر ذیحجه تاخیر بیندازد باین معنا که اگر روز آخر ذیحجه هم اگر آمد و اعمال را بجا آورد مانع ندارد ولکن چون شب یازدهم و دوازدهم ماندن در منی واجب و در این دو روز رمی جمره ها هم در منی واجب است معمولا این دو شب و دو روز را همانطور در منی می مانند و بعد از ظهر روز دوازدهم بمکه می آیند و چند روزی که در مکه هستند اعمال را انجام می دهند.
مسئله: اولین عمل که باید در مکه انجام داد بعد از برگردیدن از منی طواف حج است که بآن طواف زیارت می گویند این طواف در همه آداب و شرایط و احکام مثل طواف عمره است که گفته شد فقط در نیت تفاوت دارد که اینجا باید به نیت طواف حج باشد.
8- نماز طواف حج
مسئله: دوم از اعمال مکه نماز طواف است این نماز هم با نماز طواف عمره تفاوت ندارد و احکام و آدابش مثل آنست فقط در اینجا باید نیت کند نماز طواف حج.
9- سعی بین صفا و مروه
مسئله: سوم از اعمال مکه سعی بین صفا و مروه است که باید هفت مرتبه سعی کند و اینجا هم با سعی بین صفا و مروه که در اعمال عمره گفته شد فرق ندارد مگر در نیت که اینجا نیت می کند سعی بین صفا و مروه حج.
10- طواف نساء
مسئله: چهارم از اعمال مکه طواف نساء است که این هم در عمل و احکام مثل طواف عمره و طواف حج است فقط باید به نیت طواف نساء انجام شود.
11- دو رکعت نماز طواف نساء
مسئله: پنجم از اعمال مکه در مراجعت از منی دو رکعت نماز طواف نساء است این نماز هم آداب و احکامش مثل نماز طواف عمره و حج است فقط باید به نیت نماز طواف نساء خوانده شود.
این پنج عملی بود که باید بعد از مراجعت از منی در مکه انجام داد و پس از انجام این اعمال زن و بوی خوش هم که باقی مانده بود حلال می شود فقط صید در حرم به حرمت باقی می ماند که همیشه حرام است و دانسته شود این پنج عمل بهمین ترتیب و بعد از اعمال سه گانه منی باید انجام شود و ترتیب بهم نخورد اختیارا و بدون عذر.
مسئله: برای بعضی مقدم انداختن این پنج عمل مکه بر رفتن بعرفات و مشعر و منی و اعمال آنها جایز است مثل زن که اگر بترسد در برگردیدن حائض می شود و نمی تواند طواف و نماز را بجا آورد و همچنین پیرمرد و پیر زن و مریض ناتوانی که می ترسند در برگردیدن از جهت کثرت جمعیت قادر به انجام اعمال نباشند اینها می توانند اعمال مکه را قبلا بجا آورند و صحیح است ولی اینها باید بدانند با این اعمال از احرام خارج نمی شوند و زن و بوی خوش هم بر آنها حلال نیست و همه یک مرتبه بعد از حلق یا تقصیر در منی حلال خواهد شد.
مسئله: طواف نساء اختصاص بمرد ندارد بر زن و بچه هم واجب است که اگر بجا نیاورند اگر مرد باشد زن بر او حلال نیست و اگر زن باشد مرد بر او حلال نیست.
مسئله: طواف نساء و نماز آن اگر چه واجب است لکن رکن نیست و ترک عمدی آن هم باعث بطلان حج نمی شود ولی اگر انجام ندهد زن بر مرد یا مرد بر زن حلال نمی شود و دانسته شود مراد از اینکه گفته می شود زن حلال نمی شود نه فقط زن خود انسان بلکه هیچ زنی نه زن خودش و نه زن دیگر را اگر بخواهد بگیرد بر او حلال نیست و همچنین مرد هم که بر زن حرام می شود یعنی هر مردی نه فقط شوهر خودش.
مسئله: اگر طواف نساء را سهوا بجا نیاورد تا برگشت از حج پس اگر می تواند باید خودش برگردد و بجا آورد و اگر نمی تواند یا مشقت دارد نایب بگیرد و پس از بجا آوردن نایب زن بر او حلال می شود.
12- بیتوته (شب ماندن) در منی
واجب است شب یازدهم و دوازدهم در منی بیتوته کردن یعنی شب را ماندن از غروب آفتاب تا نصف شب و بر بعضی شب سیزدهم هم لازم می شود بمانند مثل کسی که در حال احرام صید کرده یا جماع نموده باشد و کسی که روز دوازدهم نرود و بماند تا غروب چنین کسی هم باید شب سیزدهم را بماند و بر بعضی هم واجب نیست این شبها را در منی بمانند مثل بیمار و پرستار بیمار و کسانی که ماندن آنها مشقت دارد.
مسئله: شب را برای بدست آوردن نصف آن از مغرب باید حساب کرد تا طلوع آفتاب باحتیاط وجوبی که تقریبا ساعت دوازده شب می شود و احتیاط را به مقداری بیشتر ماندن از ساعت دوازده نباید ترک کردن پس بعد از نصف شب جایز است از منی خارج شود.
مسئله: کسی که بدون عذر از اول شب در منی نبوده احتیاط واجب آنستکه قبل از نیمه شب برگردد و تا صبح بماند.
مسئله: کسی که ترک کند شب ماندن در منی را برای هر شبی که نبوده باید یک گوسفند قربانی کند و فرقی ندارد چه دانسته و عمدا نمانده باشد چه از فراموشی یا ندانستن مسئله و حتی مریض و پرستار و کسی هم که برای او ماندن مشقت دارد که گفتیم واجب نیست بمانند اینها هم برای هر شبی که نمانده اند واجب است یک گوسفند قربانی کنند و قربانی کردن این گوسفند محل معینی ندارد حتی می تواند پس از مراجعت به محل خود قربانی کند.
مسئله: کسانی که مقداری از اول شب نبوده اند یا مقداری قبل از نصف شب خارج شده باشند بر اینها قربانی کردن واجب نیست احتیاط مستحب در قربانی کردن است.
مسئله: کسانی که جایز است برای آنها کوچ کردن در روز دوازدهم که غالبا اینطور هستند باید بعد از ظهر کوچ کنند و قبل از ظهر جایز نیست و کسانی که روز سیزدهم کوچ می کنند مختارند هر وقت را بخواهند کوچ کنند.
13- رمی جمرات سه گانه
شبهائی که گفتیم واجب است در منی ماندن، واجب است در روز آن شبها رمی جمرات سه گانه یعنی سنگ ریزه بزند به سه محل که اولی را (جمره اولی) و وسطی را (جمره وسطی) و آخری را (جمره عقبه) گویند ولی اگر عمدا هم آنرا ترک کند. بحج او ضرر نمی رساند و صحیح است گرچه در صورت عمد معصیت کار است.
مسئله: عدد سنگ ریزه برای هر جمره درهر روزی باید هفت عدد باشد و آداب و احکام آن بهمان طور است که سابقا در جمره عقبه گفتیم.
مسئله: وقت انداختن سنگ ریزه از اول آفتاب است تا غروب و در شب جایز نیست و اگر کسی مریض یا ناتوان باشد که بترسد در روز از جهت کثرت جمعیت نتواند رمی کند جایز است شب رمی کند.
مسئله: واجب است جمره ها را بترتیب رمی کند یعنی اول جمره اولی بعد وسطی بعد جمره عقبه و اگر باین ترتیب بجا نیاورد باید اعاده کند بطوری که ترتیب حاصل شود چه عمدا خلاف ترتیب کرده باشد چه روی فراموشی و ندانستن مسئله چه سهوی در هر حال باید اعاده کند.
مسئله: اگر کسی فراموش کند در یکی از روزها رمی کند واجب است روز بعد آنرا قضا کند و همچنین اگر عمدا ترک کند واجب است روز بعد قضا کند و واجب است در روز بعد قضا را جلوتر انجام دهد و اگر بعض از جمره ها را ترک کرده باز باید فردای آن روز آن مقداری که روز قبل ترک شده اول قضا کند با رعایت ترتیب بعد تکلیف این روز را بجا آورد و همچنین اگر چیزی را در روز گذشته ترک نکرده و لکن به ترتیبی که گفتیم انجام نداده بوده باز باید قضا کند با ترتیب صحیح.
مسئله: اگر کسی رمی جمرات را فراموش کند و بمکه بیاید اگر در ایام تشریق یعنی یازده و دوازده و سیزده یادش آمد باید برگردد و بجا آورد و اگر متمکن نیست نایب بگیرد و اگر بعد از این ایام یادش بیاید یا عمدا تاخیر بیندازد تا بعد از این ایام احتیاط واجب آنستکه خودش یا نایب او بیاید و بجا آورد و در سال دیگر هم در ایامی که فوت شده است خودش یا نایبش قضا کند.
مسئله: اگر فراموش کرد رمی جمرات را تا از مکه خارج شد احتیاط واجب آنستکه در سال دیگر خودش یا نایبش قضا کند.
مسئله: کسی که معذور باشد از سنگ انداختن مثل آنکه مریض باشد بطوری که نتواند رمی کند یا علیل باشد مثلا دست یا پا نداشته باشد یا شکسته باشد یا از شدت بی حالی نتواند رمی کند باید نایبش بجا آورد و احتیاط واجب آنستکه تا مایوس نشده از اینکه خودش بجا آورد نایب انجام ندهد.
مسئله: اگر زن در برگشت از عرفات و منی بمکه حائض باشد و در مدتی که در مکه است پاک نشود و نتواند بماند تا پاک شود از برای طواف و نماز آن باید نایب بگیرد و سایر اعمال را خودش بجا آورد بنابراین دانسته شود که زن اگر در وقت انجام اعمال عمره از جهت حیض نتواند طواف عمره و نماز آن را بجا آورد و اگر بخواهد صبر کند تا پاک شود وقت وقوف بعرفات و مشعر می گذرد باید حج تمتع را بدل کند به حج افراد و با همان احرام برود بعرفات و مشعر و منی و همه اعمال آنها را انجام دهد البته غیر از قربانی که در حج افراد واجب یست سپس برگردد به مکه و یک عمره مفرده هم بجا آورد همین کفایت از حجه الاسلام او میکند و صحیح است و این مسئله را سابقا هم گفتیم ولی اگر زن پس از برگشت از عرفات و منی برای طواف و نماز حج حائض شد در اینجا است که گفتیم باید برای طواف و نماز آن نایب بگیرد و سعی بین صفا و مروه را خودش انجام دهد.
تا اینجا سیزده عمل حج تمتع با مسائلش گفته شد در نتیجه پنج عمل مربوط به عمره تمتع بود و سیزده عمل مربوط بحج تمتع مجموعا کل وظایف هیجده عمل است که بترتیب با مقداری از مسائل که غالبا مورد لزوم است بیان شد و باز هم برای چندمین بار تذکر داده شود که این هیجده عمل همه عبادت است باید با قصد قربت و برای اطاعت امر خداوند بجا آورده شود و هرگونه ریا و خودنمائی باعث بطلان عمل می شود و گاهی ممکن است در نتیجه زن بر مرد یا مرد بر زن حرام بماند و مفاسدی بدنبال داشته باشد پس بکوشیم که مسائل را خوب یاد بگیریم و اعمال را زیر نظر آگاهان به مسائل انجام دهیم و ریا و خودنمائی نکنیم.
نحوه تغییر زبان پیش فرض در وردپرس 3.9.2 و قدیمی تر
وردپرس یک برنامه وبلاگ نویسی اینترنتی است. رابط کاربری دوستانه این پلتفرم کابران زیادی را به خود جذب کرده است به همین دلیل شما می توانید وارد حرفه ی وبلاگ نویسی شوید و کسب و کار خود را راه بیاندازید یا می توانید برای سرگرمی در این پلتفرم پست بنویسید و انتشار دهید. وردپرس به کاربران اجازه می دهد تا محتوای خود را به زبان دلخواه خود مدیریت کنند. مراحل تغییر زبان پیش فرض در ورد پرس به نسخه ای که نصب کرده اید مربوط است و متفاوت است. اگر می خواهید به چندین زبان وبلاگ بنویسید, نصب پلاگین می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.
مراحل :
دانلود فایل زبان
فایل زبان وردپرس را دانلود کنید. شما می توانید فایل زبانی را که احتیاج دارید از صفحه ی وب وردپرس دانلود کنید. نام فایل به فرمت fr_FR.mo. خواهد بود. 2 کاراکتر کوچک اول (‘fr’ برای فرانسوی) مربوط به کد زبان ISO-639 می باشد. به دنبال آن کد ISO-3166 برای کد کشور می باشد. بنابراین فایل .mo فرانسوی fr_FR.mo نامیده می شود.
کپی فایل زبان
فایل های زبان را در قسمت نصب وردپرس کپی کنید. هنگامی که فایل زبان صحیح را در کامپیوتر دانلود کردید, آن را به سرور خود در دایرکتوری wp-content / languages کپی کنید. اگر وردپرس را به زبان انگلیسی نصب کردید، احتمالا در این مرحله لازم است دایرکتوری « languages » را ایجاد کنید.
ویرایش فایل
فایل wp-config.php را تغییر دهید. در دایرکتوری اصلی نصب ورد پرس فایلی به نام ‘wp-config.php’ قرار دارد. این فایل شامل همه ی تنظیماتی است که به شما اجازه می دهد به پایگاه داده وصل شوید و چند مورد دیگر را نیز مدیریت کنید. فایل را دانلود کنید و آن را در برنامه Text Editor خود باز کنید.
ویرایش خط زبان
4. خط زبان را ویرایش کنید. درون فایل wp-config.php، خطوط زیر را مشاهده خواهید کرد :
define (‘WPLANG)’,
شما باید از این برای استفاده از فایلی که در سرور خود کپی کرده اید, استفاده کنید. به عنوان مثال اگر از زبان فرانسوی استفاده می کنید باید این خط را به شکل زیر ویرایش کنید :
define (‘WPLANG’, ‘fr_FR)’
از طریق مرورگر اینترنت خود از Admin Dashboard بازدید کنید. اکنون زبان پیش فرض وردپرس باید زبان دلخواه شما باشد.
یکی از اعمال عید قربان، نماز آن است که در آموزههای اسلامی، آدابی برای آن بیان شده است از جمله برگزاری نماز عید در فضای باز، خواندن دو رکعت نماز مستحبی پیش از رفتن به مصلی (در صورت حضور در مدینه)، رفتن به سوی نماز به هیئت رسول خدا (ص) و أمیرالمؤمنین (ع)؛ یعنی انجام غسل، بر سر بستن عمامه سفید در حالی که یک طرف آن به جلوى سینه و طرف دیگر به پشت سر انداخته شود، به دست گرفتن عصا و با پاى برهنه رفتن، گفتن چهار بار تکبیر (اللَّه اکبر، اللَّه اکبر، اللَّه اکبر على ما هدانا، اللَّه اکبر على ما رزقنا من بهیمه الانعام، و الحمد للَّه على ما ابلانا)، برگشتن از غیر راهی که از آن به نماز رفتند.
نماز عید سعید قربان در عصر حضور امام (ع) یا نایب خاصّ او، واجب است امّا در این عصر (عصر غیبت)، مستحبّ است.
نماز قربان دو رکعت است که در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم، تکبیر دیگرى بگوید و به رکوع رود و دو سجده به جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم، چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.
در قنوت نماز قربان، هر دعا و ذکرى بخوانند کافى است، ولى بهتر است این دعا را به قصد امید ثواب بخوانند: نماز عید دو رکعت است؛ در رکعت اوّل سوره حمد و سوره اعلی (یا هر سوره دیگری که مایل باشد) بخواند و بعد از آن پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر این قنوت را بخواند:
از تو بندگان شایستهات و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن بندگان شایستهات.
نماز عید قربان
(درصورت عدم توانایی بر این قنوت، هرگونه قنوت دیگری نیز میتواند بخواند) سپس تکبیر ششم را بگوید و به رکوع برود و بعد از رکوع و سجده، برخیزد و رکعت دوم را شروع کند؛ در رکعت دوم، بعد از سوره حمد، سوره والشّمس یا سوره دیگری را بخواند؛ آنگاه چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر همان قنوت را بخواند، سپس تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع و سجود برود و نماز را تمام کند. بعد از نماز، تسبیحات حضرت زهرا(علیها السلام) را بگوید و آنگاه دعاهایی که نقل شده است را بخواند که یکی از آنها دعای چهل و ششم «صحیفه سجّادیه» است.
شب دهم ذیحجه از شبهای مبارک است. و جزء چهار شبی است که احیاء و شب زنده داری در آنها مستحب است. در شب عید قربان، درهای آسمان باز است. برای این شب اعمالی ذکر شده است:
1- زیارت امام حسین علیه السلام .
2- خواندن دعای “یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلیَ الْبَرِیَّهِ” که در شب جمعه هم وارد شده است.
روز دهم ذیحجه، روز عید قربان است و بسیار روز شریفی است و اعمال آن چند چیز است:
1- غسل . که در این روز سنّت مؤکد است و بعضی از علماء واجب دانستهاند.
2- اقامه نماز عید قربان، به همان نحو که در عید فطر ذکر شده است. اما در این روز مستحب است که بعد از نماز، با گوشت قربانی افطار شود.
3- خواندن دعاهائی که وارد شده پیش از نماز عید و بعد از آن و در اقبال ذکر شده و شاید بهترین دعاهای این روز، دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه باشد که اوّل آن “اَللّهُمَّ هذا یَوْمٌ مُبارَکٌ” است.
4- خواندن دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه که اینگونه آغاز میشود: “یا مَنْ یَرْحَمُ مَنْ لا یَرْحَمُهُ الْعِبادُ”.
5- خواندن دعای ندبه .
6- قربانی کردن؛ که سنّت مؤکّد است .
7- خواندن تکبیرات برای کسی که در منا باشد بعد از پانزده نماز که اولش نماز ظهر روز عید است و آخرش نماز صبح روز سیزدهم است. و کسانی که در سایر شهرها هستند نیز بعد از ده نماز از ظهر روز عید تا صبح دوازدهم این تکبیرات را بگویند. تکبیرات بنا بر روایت صحیح در اصول کافی از این قرار است :
وردپرس یک پلتفرم وبلاگنویسی است که 18 میلیون کاربر را به خاطر رابط کاربری دوستانه خود به دست آورده است. وبلاگنویسان می توانند چندین وبلاگ بنویسند و ظاهر پست هایشان را به دلخواه انتخاب کنند. آنها همچنین می توانند به راحتی وبلاگ خود را با اضافه کردن متن، تصاویر یا لینک ها از طریق رایانه یا تلفن همراه خود به روز رسانی کنند. اضافه کردن لینک یک روش رایج و مشترک برای اشتراک گذاری اطلاعات در رسانه های اجتماعی و وبلاگ ها می باشد. اطلاعات بدین ترتیب به هم متصل می شوند که آدرس URL در متن وبلاگ نویس جاسازی می شود و خواننده روی آن کلیک می کند و به آدرس URL دیگری میرود. این مقاله به شما نحوه اضافه کردن لینک در وردپرس را آموزش می دهد.
مراحل :
حساب وردپرس
وارد حساب کاربری وردپرس خود شوید.
اگر در وردپرس حساب کاربری ندارید, به صفحه ی اصلی وردپرس بروید و روی دکمه ی نارنجی رنگ “Get Started Here ” کلیک کنید. به صفحه ی ورود به سیستم منتقل می شوید.
گزینه My Account
روی “My Account” کلیک کنید. این گزینه در گوشه ی سمت چپ نوار ابزار, در بالای صفحه قرار دارد.
زبانه ی Posts
به پایین صفحه بروید و به قسمت داشبورد بروید. داشبورد همان لیست سمت چپ صفحه است. زبانه ی “Posts” را پیدا کنید. به منویی منتقل می شوید که در آنجا می توانید همه ی پست های خود را مشاهده کنید.
برای اضافه کردن لینک روی عنوان پست مورد نظر کلیک کنید, یا از بالای صفحه و کنار سربرگ “Posts” روی دکمه ی آبی رنگ “Add New” کلیک کنید.
به صفحه ی Visual Editor منتقل می شوید.
انتخاب متن
متنی که می خواهید به آن لینک اضافه کنید را تایپ کنید, سپس به کمک نشانگر موس متن مورد نظر را انتخاب کنید.
توجه : شما می توانید آدرس URL را به راحتی در متن کپی و جایگذاری کنید, اگرچه بهتر است آن را به روش بالا لینک کنید تا کاربر به راحتی بتواند روی آن کلیک کند و به صفحه ی مورد نظر منتقل شود.
دکمه ی Insert-Edit Link
از نوار ابزار بالای متن روی دکمه ی “Insert/Edit Link” کلیک کنید.
آدرس URL را در فیلدی که برای شما باز می شود, جایگذاری کنید. در قسمت دوم یک عنوان برای URL انتخاب کنید.
توجه : این عنوان در پست شما ظاهر نمی شود, این عنوان زمانی نمایش داده می شود که کاربر نشانگر موس را روی لینک ببرد.
بعد از انجام این کار زیر کلمه ی مورد نظر خط کشیده می شود تا خواننده متوجه وجود لینک شود.
گزینه open link
اگر می خواهید لینک در یک زبانه ی جدید باز شود, آن را انتخاب کنید. برای این کار گزینه ی زیر لینک را علامت بزنید. این کار پیشنهاد می شود زیرا در حالت عادی وقتی کاربر روی لینک کلیک کند به صفحه ی دیگری منتقل می شود و با این کار شما از انتقال کاربر به صفحه ی دیگر جلوگیری کرده اید.
پست های خود را نیز می توانید به همین شکل لینک کنید. هنگامی که پنجره ی افزودن لینک باز می شود, روی “Or Link to Existing Content ” کلیک کنید. با این کار می توانید به پست قبلی خود لینک کنید. در این مرحله بهتر است گزینه ی زیر لینک را علامت نزنید تا کاربر به صفحه ی پست دیگر شما منتقل شود.
انتشار
برای به روز رسانی و ذخیره ی تغییرات در پست در صفحه ی ویرایش متن روی دکمه ی آبی رنگ “Update” کلیک کنید.
گروپر یک ماهی خوشمزهاست که گوشت آن نرم است و چربی بالایی دارد. این نوع ماهی را می توانید به روش های مختلف درست کنید و در هر صورت بسیار خوشمزه خواهد بود.
می توانید این ماهی را با ادویه های مختلف طعم دار کنید و به همراه برنج یا سبزی آن را میل کنید.
از فیله ی این ماهی معمولا برای ساندویچ و انواع سوپ ماهی استفاده می شود.
ماهی گروپر
مراحل :
قبل از پخت, فیله ی ماهی را در ادویه های مورد علاقه ی خود به مدت 1 الی 2 ساعت بخوابانید تا طعم بگیرد.
گریل کردن فیله ی ماهی گروپر.
قبل از گریل کردن, دستگاه گریل را روی حرارت متوسط تنظیم کنید و روی ماهی کمی روغن بمالید یا اسپری روغن بپاشید تا ماهی نچسبد.
هر طرف فیله ی ماهی را به مدت 5 دقیقه بپزید. با استفاده از چنگال ماهی را برگردانید و بررسی کنید که کاملا پخته باشد.
سرخ کردن فیله ی گروپر روی اجاق گاز.
از 3 کاسه استفاده کنید, در کاسه ی اول آرد بریزید, در کاسه ی دوم یک فنجان شیر و 2 عدد تخم مرغ و در کاسه ی سوم آرد ذرت و ادویه ی دلخواه خود را بریزید. ابتدا ماهی را درون آرد و سپس درون مخلوط شیر و در آخر آن را درون آرد ذرت و ادویه فرو ببرید.
ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید و درون آن روغن گیاهی بریزید و صبر کنید تا روغن به دمای 375 درجه فارنهایت (191 درجه سانتیگراد) برسد.
فیله ی ماهی را داخل روغن بگذارید و صبر کنید تا هر طرف آن به رنگ طلایی تغییر کند.
قبل از اینکه ماهی را درون ماهیتابه بگذارید؛ باید 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون درون آن بریزید و اجازه دهید کاملا داغ شود.
هر طرف ماهی در این مرحله باید به مدت 2 الی 3 دقیقه پخته شود.
بعد از اینکه فیله ی ماهی کاملا پخت می توانید به اندازه ی 4 فنجان به دلخواه آب یا مخلوط آب و کمی آبلیمو را به ماهیتابه اضافه کنید و حرارت را روی متوسط تنظیم کنید.
به مدت 5 دقیقه اجازه دهید ماهی بپزد.
پخت فیله ی ماهی گروپر در فر.
از قبل دمای فر را روی 400 درجه فارنهایت (204 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید.
لایه ی نازکی از روغن زیتون روی ماهی بمالید و ماهی را در ظرف مناسب قرار دهید.
کمی پودر سوخاری روی ماهی بپاشید تا رطوبت ماهی را حفظ کند و طعم بهتری به ماهی بدهد.
بدون اینکه روی ماهی را بپوشانید آن را به مدت 15 الی 20 دقیقه در فر قرار دهید تا کاملا پخته شود.