پودر ژلاتین
100 گرم
شکر 300 گرم
گلوکز 300 گرم
خامه صبحانه 200 گرم
شکلات سفید 300 گرم
رنگ خوراکی به میزان لازم
آب به میزان لازم
طرز تهیه سس براق فرانسوی
برای تهیه سس براق فرانسوی باید یک روز قبل از روز تحویل یا سرو کیک دست به کار شوید. پس ابتدا پودر ژلاتین را با 500 گرم آب را داخل یک ظرف فلزی ریخته و به روش بن ماری، روی بخار آب به مدت بیست دقیقه حرارت دهید تا ژلااتین کاملا حل شود.
حالا ظف را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا کمی از حرارت بیفتد.
وقتی ظرف کمی خنک شد، آن را به مدت یک روز داخل یخچال قرار دهید.
فردای آن روز، برای تهیه سس براق شکر، گلوگز و 150 گرم آب را باهم مخلوط کرده و روی شعله قرار دهید.
دقت کنید که مواد باید فقط داغ شوند پس وقتی دور حبابهای ریز دیدید یعنی قبل از اینکه مواد شروع به جوشیدن کنند؛ ظرف را از روی شعله بردارید.
شکلاتها را خرد کرده، داخل مخلوط بریزید تا آب شوند.
در این مرحله خامه را اضافه کرده و چند قطره از رنگ خوراکی مورد نظر خود را داخل مواد بریزید و با همزن برقی مواد را برای حدود 2 دقیقه هم بزنید تا یکدست شوند.
حالا حدود 100 گرم از ترکیب ژلاتینی که روز قبل آماده کردید را خرد کرده و داخل مخلوط بریزید و به آرامی هم بزنید تا هوا داخل مواد نشود و ژلاتین در مواد حل شود.
در اخر سس را از داخل صافی عبور دهید تا کاملا یکدست شود.
برای تزیین کیک با سس براق ابتدا کیک را با خامه فرم گرفته کاور (روکش) کنید و آن را به مدت 2 ساعت داخل فریزر قرار دهید تا سطح کیک کاملا منجمد شود.
سپس کیک را از فریزر بیرون آورده و سس براق را روی آن ریخته و کاملا صاف کنید.
روغن زیتون : 3 قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی : 10 عدد
سرکه سفید یا بالزلمیک : 3 قاشق غذاخوری
سیر : 6 حبه
نمک و فلفل سیاه : به میزان دلخواه
فلفل سفید و انواع ادویه های دلخواه : به میزان دلخواه
طرزدرست کردن سس گوجه
طرز تهیه سس گوجه فرنگی خانگی
برای تهیه سس گوجه فرنگی در منزل لازم است ابتدا گوجه فرنگی ها را از سمت پایین به صورت به شکل + برش دهید.
سپس در درون قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید و بعد از این که آب به دمای جوش رسید گوجه ها را در درون قابلمه به مدت 5 دقیقه قرار دهید.
بعد از مدت زمان ذکر شده گوجه ها را از درون قابلمه بیرون آورید و بعد از این که گوجه ها خنک شدند پوست آن ها را بگیرید.
سپس گوجه فرنگی ها را به 4 قسمت تقسیم کنید و به همراه 4 حبه سیر آن ها را در درون قابلمه بریزید و سپس قابلمه را به مدت 15 دقیقه بر روی گاز با حرارت پایین قرار دهید و درب قابلمه را ببندید.
در مرحله بعدی روش تهیه سس کچاپ بعد از 15 دقیقه گوجه فرنگی ها را از درون قابلمه در درون صافی مناسبی بریزید و با کمک پشت قاشق گوجه ها را فشار دهید تا آب آن ها خارج شود.
سپس آب گوجه فرنگی صاف شده در درون قابلمه تمیزی بریزید و دوباره قابلمه را بر روی گاز با حرارت ملایم قرار دهید می توانید دو حبه سیر نیز به آب گوجه ها اضافه کنید تا سس کچاپ شما عطر و طعم بهتری داشته باشد.
بعد از چند دقیقه روغن زیتون و سرکه و فلفل سایه و نمک و هر نوع ادویه دلخواهی را به سس اضافه کنید.
بعد از این که سس به غلظت مناسبی رسید آن را از روی شعله گاز بردارید.
برنج 2 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
ماست چکیده 4 قاشق غذاخوری
زعفران به میزان دلخواه
نمک و فلفل به میزان دلخواه
روغن 3 قاشق غذاخوری
زرشک، خلال پسته و بادام برای تزیین (اختیاری)
ته چین ساده یک غذای دوست داشتنی و مجلسی است که ممکن نیست چیزی از آن در ظرف باقی بماند. ته چین انواع مختلفی دارد که همه آن ها طعمی بی نظیر و منحصر به فرد دارند اما ته چین ساده به شما این امکان را می دهد که در کنارش گوشت قرمز یا مرغ یا هر خوشتی که دوست دارید صرف کنید و همزمان از طعم ته دیگ برشته و برنج زعفرانی ته چین هم لذت ببرید. ته چین ساده یا ته دیگ ته چین با همان روشی تهیه میشود که ته چین مرغ یا ته چین های دیگری مثل تهچین بادمجان و قارچ یا ته چین قورمه سبزی را درست میکنیم، فقط این بار مواد وسط برنج ریخته نمیشوند.
طرز تهیه ته چین ساده زعفرانی
مرحله اول:
برای تهیه ته چین ساده در قابلمه برنج را خوب بشویید و برای چند ساعت اجازه دهید خیس بخورد. مقداری آب در قابلمه بریزید تا بجوشد. مقداری نمک و یک الی دو قاشق روغن در قابلمه بریزید، برنج را اضافه کنید، روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس با آب ولرم آبکشی کنید. ( برنج را زمانی آبکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت می فشارید اطراف آن نرم و مغز آن کمی خام باشد.)
مرحله دوم:
زعفران را با مقدار کمی آب دم کنید. در ظرفی تخم مرغ، ماست چکیده و روغن را با یکدیگر مخلوط کنید و بعد زعفران دم کرده را به ترکیب اضافه کنید.
مرحله سوم:
سپس برنج آبکش شده را به آن ترکیب اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا تمام برنج به مایه آغشته شود. با کمی نمک و فلفل آن را مزه دار کنید. ترکیب را در قابلمه ای که می خواهید ته چین را در آن بپزید بریزید و با پشت قاشق یا کفگیر آن را خوب فشار دهید تا متراکم شود. دقت داشته باشید که سطح ته چین صاف و یکنواخت باشد و خوب فشرده شده باشد.
طرز تهیه ته چین ساده
مرحله چهارم:
قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. زمانیکه صدای جلز و ولز روغن به گوش رسید و بخار برنج بلند شد، حرارت را کم کنید. اجازه دهید ته چین ساده به مدت 1 ساعت به آرامی بپزد. پس از این مدت قابلمه را از روی حرارت بردارید. صبر کنید کمی خنک شود تا ته چین راحت تر جدا شود. سپس قابلمه را در ظرفی برگردانید و به دلخواه با کمی زرشک تفت داده شده، خلال پسته یا بادام تزیین کنید و نوش جان کنید. می توانید این ته چین زعفرانی و خوشمزه را بدون تزیین نیز سرو کنید.
نکته ها:
– پخت ته چین ساده برنج آنقدرها هم سخت نیست و با یاد گرفتن فوت و فن های پخت ته چین می توانید ته چینی فوق العاده و مجلسی داشته باشید.
– این دستور پخت ته چین ساده زعفرانی است. می توانید با اضافه کردن مواد مختلف ته چین های متفاوتی مانند ته چین مرغ، ته چین بادمجان و قارچ ، ته چین گوشت و بادمجان، ته چین قالبی، ته چین مرغ و بادمجان و … داشته باشید.
– برای طبخ این ته چین راه های دیگری هم هست مثلا ته چین ساده در پلوپز به راحتی می پزد. یا اگر دوست دارید از فر استفاده کنید باید ته چین ساده در فر به مدت یک ساعت در 170 درجه سانتی گراد بماند. سپس در بیست دقیقه آخر درب ظرف را بردارید تا روی برنج هم طلایی و خوشرنگ شود.
– طعم خوش و دل انگیز ته چین ساده ، به نسبت ماست، زعفران و تخم مرغ آن بستگی دارد. همچنین اگر نسبت ماست و تخم مرغ رعایت نشود ته چین کیفیت مناسبی نخواهد داشت. تخم مرغ باعث می شود برنج شکل یکپارچه ای به خود بگیرد و ماست در ته چین بوی بد تخم مرغ را میگیرد؛ با این حال ته چین ساده بدون ماست هم تهیه میشود. اما اگر ته چین خوش عطری میخواهید پخت ته چین بدون ماست اصلا توصیه نمیشود.
– اگر ته چین ساده را برای تعداد نفرات بیشتری میخواهید سرو کنید فقط کافیست نسبت ماست و تخم مرغ را رعایت کنید و مقدار بقیه مواد دستور را به میزان مصرف خودتان بالاتر ببرید.
کانسیلر چیست و چگونه یک کانسیلر مناسب انتخاب کنیم؟
بسیاری از افراد از لوازم آرایشی استفاده میکنند تا جلوه بهتری به رنگ پوست خودشان داده و میزان لکههای پوست را به حداقل برسانند. زیرسازی، استفاده از رژ گونه و ریمل، به نوعی اجزای اصلی و اولیه آرایش هستند. البته کانسیلر یکی از ابزار بسیار مهم و در دسترس افراد برای این منظور است.
کانسیلر چیست؟
کانسیلرها درواقع کرمپودرهای فشرده روشن و رنگی هستند که شما میتوانید آنها را قبل یا بعد از کرم پودر استفاده کنید البته بعضیها میگویند بهتر است بعد از کرمپودر زدن استفاده شود. این کانسیلرها به صورتهای مختلفی وجود دارند؛ یکی بهصورت Stick یا ماتیکی که استفاده از آن راحتتر است، حالت دیگر کرممانند نیمهجامد و در نهایت کانسیلرهای مایع کانسیلر معمولا باید یک درجه از رنگ کرمپودر استفاده شده روشنتر باشد. اگر خیلی روشنتر از کرمپودر باشد به جای پوشانندگی لکههای تیره را بیشتر نشان خواهد داد .
خریداران معمولا هنگام خرید کانسیلرها به دلیل وجود انواع مختلفی از رنگها سردرگم هستند. هر رنگ مختلف کانسیلر برای از بین بردن و پوشاندن لکههای مختلف پوستی و دادن رنگ و جلوه زیبایی به پوست طراحی شده است.
چگونه یک کانسیلر مناسب انتخاب کنیم؟
کانسیلر زرد:این تن رنگ برای هر پوستی مناسب است. این کانسیلرها لکههای تیره را محو میکند. اگر میخواهید تیرگی اطراف چشم خود را بپوشانید از کانسیلر زرد استفاده کنید.
کانسیلر نارنجی:برای افراد سبزه این کانسیلر بسیار مناسب است. هنگام خرید آن را در اطراف دهان تست کنید.
کانسیلر سبز:این کانسیلر برای خنثی کردن تن قرمز پوست میباشد. اگر دارای لکههای قرمز مادر زادی هستید یا میخواهید جوشهای خود را بپوشانید این کانسیلر مخصوص شماست.
کانسیلر بنفش:بله کانسیلر بنفش نیز وجود دارد. کسانی که پوست صورتشان مایل به زرد است میتوانند از این محصول استفاده کنند. لکههای کبودی روی صورت کاملاً با این کانسیلر محو خواهد شد.
فرم کانسیلرها
برند پرستیژ و تولیدکنندگان لوازم آرایشی انواع متفاوتی از کانسیلرها را تولید می کنند. مهم است تا مصرف کنندگان کانسیلرهایی را انتخاب کنند که مناسب برای تن پوست آنها باشد. به خاطر داشته باشید که بعضی از کانسیلرها برای بازسازی پوست هستند به این معنی که برای استتار لکه های جدی پوست بسیار ایده آل هستند.
کانسیلر کرم
کانسیلرهایی که فشرده شده و قوام دارند به عنوان کانسیلرهای کرم نامیده می شوند. این کانسیلرها را می توان با انگشتان دست و یا فرچه های آرایش استفاده کرد.
کرم های کانسیلر پوشش بسیار مناسبی ارائه می کنند. و ایده آل برای افرادی هستند که نیاز به پوشاندن لکه های سطح پوست در طول روز دارند. کانسیلرهای کرم ماندگاری بالایی در طول روز دارند، به این معنی که خشک، پوسته پوسته و چروکیده نمی شوند.
کانسیلرهای مایع
کانسیلرهای مایع همان حالت کرم پودرهای مایع را دارند. آنها زمانی که با قلمهای آرایشی و یا اسفنج ها استفاده می شوند عملکرد عالی دارند. از کانسیلرهای مایع برای ایجاد پوشش و لایه ای روی پوست استفاده می شود، و معمولا زمان زیادی لارم دارند تا این پوشش ایجاد گردد. بعضی از کانسیلرهای مایع هم وجچود دارند که به سختی می توان آنها را با دیگر لوازم آرایشی ترکیب و استفاده کرد. به همین دلیل قبل از خشک شدن آنها روی پوست، لازم است تا با کرم پودر ترکیب شوند. کانسیلرهای مایع و ارزان ممکن است در طول روز به حالت پوسته پوسته روی صورت قرار گیرند.
کانسیلرهای پودری
یکی از بهترین انواع کانسیلرها، انواع پودری آنها است. این کانسیلرها برای استفاده با لوازم آریشی معدنی کاربرد دارند. بعضی از کانسیلرهای پودری ممکن است در ظروف مخصوصی فشرده شده باشند و مانند پودرهای صورت فشرده شده باشند. کانسیلرهای پودری سطح متوسطی از پوشش را ایجاد میکنند. بهرحال، می توان به راحتی با کرم پودرهای مایع و انواع کرم پودرها از این کانسیلرها استفاده کرد. بسیاری از خریداران ترجیح می دهند از کانسیلرهای پودری و ترکیب آن با کرم پودرها استفاده کنند.
کانسیلرهای استیکی
این کانسیلرهای استیکی مانند رژ لب طراحی شده اند و کانسیلر حالت کرم مانند دارد. هرگز مستقیما از این استیک ها روی پوست استفاده نکنید. همیشه از انگشت و برس برای این کار استفاده کنید. خریداران باید بدانند که بعضی از کانسیلرهای استیکی ارزان، ماندگاری بالایی ندارند. پس باید در طول روز چندین بار از آنها استفاده شود. این کانسیلرها برای مسافرت مناسب هستند. همچنین برای گذاشتن در کیف های کوچک و دستی هم مناسب می باشند.
کانسیلرهای مدادی
بسیار مشابه کانسیلرهای استیکی هستند ولی فرمولاسیون تهیه آنها کمی چسبناک تر است و حالت خط چشم های مدادی را دارند و برای افرادی که می خواهند پوشش متوسطی روی پوست ایجاد کنند مناسب هستند. کانسیلرهای مدادی در شرایط آب و هوای گرم هم حالت جامد خود را حفظ می کنند که استفاده از آنها را در تابستان بسیار مناسب می سازد. بسیاری از کانسیلرهای مدادی برای مسافرت هم مناسب هستند.
امام محمد باقر(ع) در تاریخ هفتم ذی الحجه سال 114 هجری قمری در سن 57 سالگی به وسیله زهرى که ابراهیم بن ولید عبدالملک، در ایام خلافت هشام بن عبدالملک، به آن حضرت خورانید به شهادت رسید.
تمامی امامان قطعا به شهادت رسیده اند
بر اساس احادیثی که از ائمه نقل شده است می توان قبول کرد که همه ائمه اطهار (ع) با شهادت از دنیا رفته اند نه با مرگ طبیعی. امام رضا (ع) فرمودند: «به خدا سوگند از ما (ائمه) نیست مگر این که مقتول و شهید میشود».
متاسفانه جزئیات تاریخ شیعه، با توجه به عواملی از جمله دشمنیها، سختگیریها، عدم اهتمام برخی، نبود امکانات لازم و… آن طور که باید به دست ما نرسیده است. از این رو، درباره شهادت امام محمدباقر (ع) اطلاعات زیادی در دست نیست.
مسموم شدن امام محمد باقر
آن چه مسلم است این است که امام باقر (ع) با طرح مرموز و مخفیانه هشام بن عبدالملک، مسموم شده و به شهادت رسیده است؛ ولی عامل و چگونگی آن به روشنی مشخص نیست.
نحوه شهادت امام محمد باقر چگونه است؟
شهادت امام محمد باقر (ع) در ایام خلافت هشام بن عبدالملک بود و گفته شده که ابراهیم بن ولید بن عبدالملک بن مروان، امام (ع) را به زهر، شهید کرده و این کار احتمالاً به امر هشام بوده است.
بعضی می نویسند: زید بن حسن به دستور هشام، زهر را به زین اسب مالید و اسب را به حضور امام باقر (ع) آورد و اصرار کرد که آن حضرت بر آن سوار گردد، آن حضرت ناگزیر بر آن سوار شد و آن زهر در بدن او اثر کرد، به گونه ای که ران هایش متورم شد و سه روز به سختی در بستر بیماری افتاد و سرانجام به شهادت رسید.
ابن شهر آشوب نقل کرده است که شهادت امام باقر (ع) به دست ابراهیم بن الولید بود که به واسطه زهر، امام را مسموم کرده است. همین قول را علامه مجلسی نیز نقل کرده است.
بعضی فقط شهادت امام باقر (ع) را به دست بنی امیه نقل کردهاند و گفته اند که امام را مسموم نمودهاند؛ همانطور که پدر بزرگوارشان امام سجاد (ع) را مسموم نمودند. بحرانی نیز ضمن نقل شهادت امام توسط بنی امیه، معتقد است که شهادت ایشان توسط فرد دیگری از مأمورانانجام شده است.
نحوه شهادت امام محمد باقر
وصیت امام محمد باقر
امام باقر (ع) به پسرش امام صادق (ع) وصیت کرد و فرمود: «مرا در لباسى که روز جمعه با آن نماز مىخواندم کفن کن و عمامهام را بر سرم بپیچ و قبرم را چهارگوش کن و به اندازه چهار انگشت از زمین، بلند گردان، هنگام دفن، بندهاى کفنم را باز کن».
روایت شده که امام صادق (ع) فرمود: پدرم در وصیت خود نوشت: او را در سه جامه کفن نمایم، یکى از آنها روپوشى بود که آن حضرت در روز جمعه با آن نماز مىخواند و دیگرى جامهاى بود و سومى پیراهن بود. من به پدرم عرض کردم: این مطلب را چرا مىنویسى؟ (نیاز به نوشتن نیست)، فرمود: از آن مىترسم که مردم در مورد تکفین من با تو ستیز کنند، اگر آنها گفتند پدرت را با چهار یا پنج کفن، تکفین کن سخن آنها را گوش نکن، عمامهام را بر سرم بپیچ و عمّامه جزء کفن به شمار نمىآید، بلکه کفن آن است که بدن به آن پیچیده شود.
نیز روایت شده که امام صادق (ع) فرمود: پدرم به من فرمود: «اى جعفر! 800 درهم از اموال مرا وقف گریه کنندگان کن تا ده سال در سرزمین منى، هنگام اعمال منى (در حج) براى من گریه کنند».
همچنین نقل شده: امام باقر (ع) هشت درهم براى مراسم عزادارى خود، وصیت کرد و آن حضرت، این کار را از «سنت» مىدانست، زیرا پیامبر اکرم (ص) (در ماتم شهادت جعفر طیار) فرمود: «براى آل جعفر، غذا تهیه کنید، زیرا آنها به عزادارى اشتغال دارند».
روش شیرین کردن زیتونبه وسیله سود سوزآور در منزلروش خانگی شیرین کردن زیتون با سود
کاشت و پرورش زیتون از گذشته در کشور ایران رایج بوده و در سالهای اخیر با پیشرفتهائی که در اصلاح ژنتیکی درختان زیتون ارقام کنسروی صورت گرفته و به سبب آگاهی مردم از خواص بسیار میوهٔ زیتون، علاقهمندی به کاشت این درخت با ارزش زیاد شده است؛ بهگونهای که مردم راغب شدهاند هر جائیکه شرایط کاشت میوه زیتون فراهم باشد؛ اعم از باغ، باغچه، حیاط منزل، حواشی اراضی کشاورزی و هر جای مناسبی اقدام به کاشت زیتون نمایند.
نحوه شیرین کردن زیتون
در ایران از سالها پیش تاکنون درختان زیتون زیادی بهصورت متفرق کاشته شده که اکنون به مرحله میوهدهی رسیدهاند و از آنجائیکه جمعآوری و فروش محصول در این سطح محدود بهصرفه نیست؛ لذا صاحبان درختان زیتون راغب هستند تا روش سادهای را برای فرآوری محصول بهکار گیرند. در مناطق مرکزی و جنوبی کشور روشهای فرآوری زیتون در منزل مرسوم نیست، امید است این دستور کار که مبنای علمی و تجربی دارد مفید واقع گردد.
▪ میوههای زیتون از نظر وضعیت رسیدن به گروههای زیر تقسیم میشوند:
۱) زیتونهای سبزرنگ و تیره؛
۲) زیتونهای زردرنگ یا سبز مایل به زرد
۳) زیتونهای زردرنگ با نقاط مایل به قرمز
۴) زیتونهای قرمزرنگ با بنفش کمرنگ
۵) زیتونهای که رنگ پوست آنها سیاه و رنگ گوشت میوه هنوز کاملاً سبز است.
۶) زیتونهائی که دارای رنگ پوست سیاه و رنگ گوشت میوه تا نیمهبنفش است.
۷) زیتونهائی که دارای رنگ پوست سیاه و رنگ گوشت میوه تا حد هسته بنفش است؛
۸) زیتونهائی که رنگ پوست سیاه و رنگ گوشت میوه کاملاً تیره است.
بدون در نظر گرفتن مکان، زمان و واریته زیتون، برای شیرین کردن و تهیه کنسرو زیتون شور یا ترش میتوان زیتونها را به گروههای فوق تفکیک کرد. بهطور کلی از نظر نفوذ محلول به درون میوه هرچه از گروه یک به سمت گروه هشت پیش رویم بافت میوهها نرمتر و نفوذپذیریشان بیشتر میشود؛ لذا درصد محلول تهیه شده سود و مدت زمان استفاده از آن کم و کمتر میشود.
مراحل شیرین کردن زیتون به وسیله سود سوزآور(Naoh) :
۱) جهت شیرین کردن زیتون به وسیله سود ابتدا میوههای زیتون تازه چیده شده را پس از تمیز کردن و حذف شاخ و برگ و میوههای زخمی و بیمار یا آفتزده، داخل بشکه با هر ظرف مناسبی ریخته و آب معمولی به آن اضافه کرده؛ بهطوری که بعد از فرو نشستن زیتونها، تا حدود ۱۵ سانتیمتر آب بالای زیتونها قرا گیرد.
۲) در مرحله دوم شیرین کردن زیتونها باید حجم آب را (حجم آب، موجود در ظرف) را اندازهگیری نمائید تا مشخص شود چند لیتر است (از بطریهای ۵/۱ لیتری نوشابه میتوان استفاده کرد).
۳) جهت شیرین کردن زیتونها برای هر لیتر آب ۲۰ گرم سود (NaOH) در نظر گرفته و سود را داخل حجم آب موردنظر در ظرفی ریخته و ضمن رعایت احتیاط برای چند دقیقه با یک قطعه چوب تمیز هم بزنید تا سود کاملاً حل شود.
۴) با احتیاط و بدون آنکه محلول با دست و پوست بدن تماس حاصل کند و یا قطرات آن به چشم آسیب برساند؛ محصول را روی زیتون ریخته و در ظرف را ببندید. پس از گذشت ۱۲-۱۰ ساعت برای زیتونهای گروه ۱ و ۱۰-۸ ساعت برای زیتونهای گروه ۲ در ظرف را باز کنید (طی این مدت بهتر است چند مرتبه محتویا ظرف را هم بزنید) رنگ محلول کاملاً قهوهای تیره شده است.
۵) قبل از ریختن محلول تیره رنگ، چند دانه زیتون را با احتیاط با وسیلهای بیرون آورده و خوب شسشو داده و چند دقیقه در آب سرد قرار دهید. مطمئن که شدید آب تغییر رنگ نمیدهد. دانههای زیتون را با زبان امتحان کنید. چنانچه مزه تلخ احساس نشد؛ اقدام به ریختن محلول تیره رنگ نمائید در غیر اینصورت هنوز باید زیتون درون محلول باقی بماند.
۶) پس از آنکه مطمئن شدید؛ زیتونها تلخزدائی شدهاند؛ محلول تیره رنگ را با احتیاط دور بریزید (توجه داشته باشید که این محلول قلیائی است و پای گیاهان یا درون باغچه ریخته نشود).
۷) زیتونهای موجود داخل ظرف را با آب معمولی طی ۲-۱ روز با تعویض آب به دفعات بشوئید که رنگ آب دیگر تغییر نکند.
۸) برای خنثی شدن باقیمانده احتمالی سود بهازاء هر ۱۰ لیتر آب ۱ لیتر سرکه اضافه نمائید و پس از یک شبانهروز، ۳-۲ مرتبه آب ظرف را عوض کنید.
۹) سپس آب زیتونها را ریخته و آنها را به مدت ۳۰-۲۰ ساعت داخل آب نمک ۷ درصد (۷۰ گرم نمک در هر لیتر آب) نگهداری نمائید.
۱۰) در نهایت زیتونها را از آب نمک ۷ درصد درآورده و به آب نمک ۴ درصد بهتر است. آب نمک را جوشانده و پس از خنک شدن روی زیتونها ریخت و سپس زیتونها را به ظروف مناسب و کوچک برای مصرف یا فروش انتقال داده لازم به ذکر است؛ ظروف شیشهای بهعلت بهداشتی بودن برای نگهداری زیتون در اولویت قرار دارد.
کره :200 گرم
سیر : 2 بوته
نان باگت : 1 عدد
نمک : به میزان لازم
فلفل سیاه : به میزان لازم
پنیر پیتزا : 1/2 پیمانه
روغن زیتون : 1 قاشق سوپ خوری
سس گوجه فرنگی : به میزان لازم
جعفری خرد شده : 2 قاشق سوپخوری
مراحل تهیه نان سیر :
طرز تهیه نان سیر
برای پخت نان سیر، ابتدا نان تست یا نان باگت را برداشته و با قالب به شکل دلخواه در می آوریم، در اینجا می توانیم از نان تست به صورت کامل و یا از حلقه های نان باگت هم استفاده کنیم سیر را رست کرده و برای این کار هر بوته سیر را باید برش دهیم.
می توانید سیر را از وسط و یا یک سوم بالای آن را برش دهید. برای رست کردن سیر می توانید از ظرف چدنی و یا مایکرو فر هم استفاده کنید. روی سیر را روغن زیتون بریزید و تمام حبه های آن را با روغن زیتون آغشته کنید. فر را در روی حرارت 210 درجه سانتیگراد حدود 15 دقیقه گرم کنید، سیر ها را در ورق آلومینیوم پیچیده و در ظرف فر قرار داده به مدت 40 دقیقه تا کاملا رست شوند در تهیه نان سیر استفاده از مواد تازه و با کیفیت بسیار مهم است ،
کره را در ظرفی ریخته و کمی فلفل و نمک به آن اضافه کنید.
سپس سیر های رست شده را از پوسته جدا کرده و داخل کره بریزید، در مرحله بعدی طرز تهیه نان سیر, پنیر و جعفری را اضافه کنید.
قابل ذکر است که سیرها سرد شده باشند اگر نه له می شوند تمام مواد را با هم مخلوط کنید، سپس نان های تست یا نان باگت را بردارید.
مخلوط کره و سیر را با قاشق روی نان تست یا نان باگت پخش کنید، مقدار مخلوط مواد بر روی نان تست و مقدار استفاده از کره و سیر بستگی به سلیقه شما همراهان گرامی دارد. سپس روی هر کدام از نان تست ها مقداری سس و نمک بریزید، در مرحله بعدی سس ها را با قاشق بر روی نان تست به وسیله قاشق پخش کنید تا روی نان کامل به سس آغشته شود. سپس نان ها را به مدت 10 الی 15 دقیقه با دمای 180 درجه درون فر قرار دهید تا پنیر آب و طلایی شود.
آرد سفید=4/1 لیوان
آرد نخود=4/3 لیوان
پیاز نگینی شده ریز=2 عدد بزرگ
فلفل سبز تند ریز شده=1 یا 2 عدد
گشنیز ریز شده=4/1 لیوان
شوید ریز شده=4/1 لیوان
تره فرنگی ریز شده=کمی
بیکینگ پودر=1 قاشق مرباخوری
زردچوبه=1 قاشق چایخوری
نمک=به مقدار لازم
آب=3/1 لیوان
روغن برای سرخ کردن=به مقدار لازمپاکورا غذای هندی
مراحل تهیه پاکورا
آرد سفید+آرد نخود+بیکینگ پودر+نمک+زردچوبه+آب را با هم مخلوط کنید.
پیاز ریز شده را با فلفل سبز تند مخلوط کرده به مواد اضافه کنید سپس مواد را با قاشق هم بزنید.
سبزیجات ریز شده را به مواد اضافه کرده هم بزنید.
از مواد به اندازه یک قاشق غذاخوری برداشته در ماهیتابه ریخته تا در روغن فراوان سرخ شود. بقیه مواد را به همین طریق سرخ کنید. پاکورارا به صورت گرم میل کنید همراه با سس فلفل یا سس گوجه فرنگی میل کنید.
طرز تهیه پاکورا
نکات تکمیلی در مورد پاکورا غذای هندی
پاکورا غذای هندی جزو غذای ملل – هندی میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 30دقیقه میباشد .
پاکورا غذای هندی را می توانید در وعده نهار – میان وعده – پیش غذا – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .
امام نهم شیعیان حضرت جواد(ع ) در ۱۰ رجب سال ۱۹۵ هجری در مدینه به دنیا آمد.
نام نامی اش محمد معروف به جواد و تقی است . القاب دیگری مانند : رضی و متقی نیز داشته ، ولی تقی از همه معروفتر می باشد . مادر گرامی اش سبیکه یا خیزران است که این دو نام در تاریخ زندگی آن حضرت ثبت است .
امام محمد تقی (ع ) هنگام وفات پدر 8 ساله بود . پس از شهادت جانگداز حضرت رضا علیه السلام در اواخر ماه صفر سال 203ه مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالأئمه (ع ) انتقال یافت . مأمون خلیفه عباسی که همچون سایر خلفای بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی امامان معصوم و گسترش فضایل آنها در بین مردم هراس داشت ، سعی کرد ابن الرضا را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد . ” از اینجا بود که مأمون نخستین کاری که کرد ، دختر خویش ام الفضل را به ازدواج حضرت امام جواد (ع ) درآورد ، تا مراقبی دایمی و از درون خانه ، بر امام گمارده باشد .
رنجهای دایمی که امام جواد (ع ) از ناحیه این مأمور خانگی برده است ، در تاریخ معروف است ” . از روشهایی که مأمون در مورد حضرت رضا (ع ) به کار می بست ، تشکیل مجالس بحث و مناظره بود . مأمون و بعد معتصم عباسی می خواستند از این راه – به گمان باطل خود – امام (ع ) را در تنگنا قرار دهند . در مورد فرزندش حضرت جواد (ع ) نیز چنین روشی را به کار بستند . به خصوص که در آغاز امامت هنوز سنی از عمر امام جواد (ع ) نگذشته بود . مأمون نمی دانست که مقام ولایت و امامت که موهبتی است الهی ، بستگی به کمی و زیادی سالهای عمر ندارد .
باری ، حضرت جواد (ع ) با عمر کوتاه خود که همچون نوگل بهاران زودگذر بود ، و در دوره ای که فرقه های مختلف اسلامی و غیر اسلامی در میدان رشد و نمو یافته بودند و دانشمندان بزرگی در این دوران ، زندگی می کردند و علوم و فنون سایر ملتها پیشرفت نموده و کتابهای زیادی به زبان عربی ترجمه و در دسترس قرار گرفته بود ، با کمی سن وارد بحثهای علمی گردید و با سرمایه خدایی امامت که از سرچشمه ولایت مطلقه و الهام ربانی مایه گرفته بود ، احکام اسلامی را مانند پدران و اجداد بزرگوارش گسترش داد و به تعلیم و ارشاد پرداخت و به مسائل بسیاری پاسخ گفت .
برای نمونه ، یکی از مناظره های ( = احتجاجات ) حضرت امام محمد تقی (ع ) را در زیر نقل می کنیم : ” عیاشی در تفسیر خود از ذرقان که همنشین و دوست احمد بن ابی دؤاد بود ، نقل می کند که ذرقان گفت : روزی دوستش ( ابن ابی دؤاد ) از دربار معتصم عباسی برگشت و بسیار گرفته و پریشان حال به نظر رسید . گفتم : چه شده است که امروز این چنین ناراحتی ؟ گفت : در حضور خلیفه و ابوجعفر فرزند علی بن موسی الرضا جریانی پیش آمد که مایه شرمساری و خواری ما گردید . گفتم : چگونه ؟ گفت : سارقی را به حضور خلیفه آورده بودند که سرقتش آشکار و دزد اقرار به دزدی کرده بود . خلیفه طریقه اجرای حد و قصاص را پرسید . عده ای از فقها حاضر بودند ، خلیفه دستور داد بقیه فقیهان را نیز حاضر کردند ، و محمد بن علی الرضا را هم خواست .
خلیفه از ما پرسید : حد اسلامی چگونه باید جاری شود ؟ من گفتم : از مچ دست باید قطع گردد . خلیفه گفت : به چه دلیل ؟ گفتم : به دلیل آنکه دست شامل انگشتان و کف دست تا مچ دست است ، و در قرآن کریم در آیه تیمم آمده است : فامسحوا بوجوهکم و ایدیکم . بسیاری از فقیهان حاضر در جلسه گفته مرا تصدیق کردند . یک دسته از علماء گفتند : باید دست را از مرفق برید . خلیفه پرسید : به چه دلیل ؟ گفتند : به دلیل آیه وضو که در قرآن کریم آمده است : … و ایدیکم الی المرافق . و این آیه نشان می دهد که دست دزد را باید از مرفق برید . دسته دیگر گفتند : دست را از شانه باید برید چون دست شامل تمام این اجزاء می شود . و چون بحث و اختلاف پیش آمد ، خلیفه روی به حضرت ابوجعفر محمد بن علی کرد و گفت : یا اباجعفر ، شما در این مسأله چه می گویید ؟ آن حضرت فرمود : علمای شما در این باره سخن گفتند . من را از بیان مطلب معذور بدار .
خلیفه گفت : به خدا سوگند که شما هم باید نظر خود را بیان کنید . حضرت جواد فرمود : اکنون که من را سوگند می دهی پاسخ آن را می گویم . این مطالبی که علمای اهل سنت درباره حد دزدی بیان کردند خطاست . حد صحیح اسلامی آن است که باید انگشتان دست را غیر از انگشت ابهام قطع کرد . خلیفه پرسید : چرا ؟ امام (ع ) فرمود : زیرا رسول الله (ص ) فرموده است سجود باید بر هفت عضو از بدن انجام شود : پیشانی ، دو کف دست ، دو سر زانو ، دو انگشت ابهام پا ، و اگر دست را از شانه یا مرفق یا مچ قطع کنند برای سجده حق تعالی محلی باقی نمی ماند ، و در قرآن کریم آمده است ” و ان المساجد لله … ” سجده گاه ها از آن خداست ، پس کسی نباید آنها را ببرد . معتصم از این حکم الهی و منطقی بسیار مسرور شد ، و آن را تصدیق کرد و امر نمود انگشتان دزد را برابر حکم حضرت جواد (ع ) قطع کردند . ذرقان می گوید : ابن ابی دؤاد سخت پریشان شده بود ، که چرا نظر او در محضر خلیفه رد شده است .
سه روز پس از این جریان نزد معتصم رفت و گفت : یا امیرالمؤمنین ، آمده ام تو را نصیحتی کنم و این نصحیت را به شکرانه محبتی که نسبت به ما داری می گویم . معتصم گفت : بگو . ابن ابی دؤاد گفت : وقتی مجلسی از فقها و علما تشکیل می دهی تا یک مسأله یا مسائلی را در آنجا مطرح کنی ، همه بزرگان کشوری و لشکری حاضر هستند ، حتی خادمان و دربانان و پاسبانان شاهد آن مجلس و گفتگوهایی که در حضور تو می شود هستند ، و چون می بینند که رأی علمای بزرگ تو در برابر رأی محمد بن علی الجواد ارزشی ندارد ، کم کم مردم به آن حضرت توجه می کنند و خلافت از خاندان تو به خانواده آل علی منتقل می گردد ، و پایه های قدرت و شوکت تو متزلزل می گردد .
این بدگویی و اندرز غرض آلود در وجود معتصم کار کرد و از آن روز در صدد برآمد این مشعل نورانی و این سرچشمه دانش و فضیلت را خاموش سازد . این روش را – قبل از معتصم – مأمون نیز در مورد حضرت جوادالأئمه (ع ) به کار می برد ، چنانکه در آغاز امامت امام نهم ، مأمون دوباره دست به تشکیل مجالس مناظره زد و از جمله از یحیی بن اکثم که قاضی بزرگ دربار وی بود ، خواست تا از امام (ع ) پرسشهایی کند ، شاید بتواند از این راه به موقعیت امام (ع ) ضربتی وارد کند . اما نشد ، و اما از همه این مناظرات سربلند درآمد .
روزی از آنجا که ” یحیی بن اکثم ” به اشاره مأمون می خواست پرسشهای خود را مطرح سازد مأمون نیز موافقت کرد ، و امام جواد (ع ) و همه بزرگان و دانشمندان را در مجلس حاضر کرد . مأمون نسبت به حضرت امام محمد تقی (ع ) احترام بسیار کرد و آنگاه از یحیی خواست آنچه می خواهد بپرسد . یحیی که پیرمردی سالمند بود ، پس از اجازه مأمون و حضرت جواد (ع ) گفت : اجازه می فرمایی مسأله ای از فقه بپرسم ؟ حضرت جواد فرمود : آنچه دلت می خواهد بپرس . یحیی بن اکثم پرسید : اگر کسی در حال احرام قتل صید کرد چه باید بکند ؟ حضرت جواد (ع ) فرمود : آیا قاتل صید محل بوده یا محرم ؟ عالم بوده یا جاهل ؟ به عمد صید کرده یا خطا ؟ محرم آزاد بوده یا بنده ؟ صغیر بوده یا کبیر ؟ اول قتل او بوده یا صیاد بوده و کارش صید بوده ؟ آیا حیوانی را که کشته است صید تمام بوده یا بچه صید ؟ آیا در این قتل پشیمان شده یا نه ؟ آیا این عمل در شب بوده یا روز ؟ احرام محرم برای عمره بوده یا احرام حج ؟ یحیی دچار حیرت عجیبی شد .
نمی دانست چگونه جواب گوید . سر به زیر انداخت و عرق خجالت بر سر و رویش نشست . درباریان به یکدیگر نگاه می کردند . مأمون نیز که سخت آشفته حال شده بود در میان سکوتی که بر مجلس حکمفرما بود ، روی به بنی عباس و اطرافیان کرد و گفت : – دیدید و ابوجعفر محمد بن علی الرضا را شناختید ؟ سپس بحث را تغییر داد تا از حیرت حاضران بکاهد . باری ، موقعیت امام جواد (ع ) پس از این مناظرات بیشتر استوار شد . امام جواد (ع ) در مدت 17سال دوران امامت به نشر و تعلیم حقایق اسلام پرداخت ، و شاگردان و اصحاب برجسته ای داشت که : هر یک خود قله ای بودند از قله های فرهنگ و معارف اسلامی مانند : ابن ابی عمیر بغدادی ، ابوجعفر محمد بن سنان زاهری ، احمد بن ابی نصر بزنطی کوفی ، ابوتمام حبیب اوس طائی – شاعر شیعی مشهور – ابوالحسن علی بن مهزیار اهوازی و فضل بن شاذان نیشابوری که در قرن سوم هجری می زیسته اند .
اینان نیز ( همچنانکه امام بزرگوارشان همیشه تحت نظر بود ) هر کدام به گونه ای مورد تعقیب و گرفتاری بودند . فضل بن شاذان را از نیشابور بیرون کردند . عبدالله بن طاهر چنین کرد و سپس کتب او را تفتیش کرد و چون مطالب آن کتابها را – درباره توحید و … – به او گفتند قانع نشد و گفت می خواهم عقیده سیاسی او را نیز بدانم . ابوتمام شاعر نیز از این امر بی بهره نبود ، امیرانی که خود اهل شعر و ادب بودند حاضر نبودند شعر او را – که بهترین شاعر آن روزگار بود ، چنانکه در تاریخ ادبیات عرب و اسلام معروف است – بشنوند و نسخه از آن داشته باشند .
اگر کسی شعر او را برای آنان ، بدون اطلاع قبلی ، می نوشت و آنان از شعر لذت می بردند و آن را می پسندیدند ، همین که آگاه می شدند که از ابوتمام است یعنی شاعر شیعی معتقد به امام جواد (ع ) و مروج آن مرام ، دستور می دادند که آن نوشته را پاره کنند . ابن ابی عمیر – عالم ثقه مورد اعتماد بزرگ – نیز در زمان هارون و مأمون ، محنتهای بسیار دید ، او را سالها زندانی کردند ، تازیانه ها زدند . کتابهای او را که مأخذ عمده علم دین بود ، گرفتند و باعث تلف شدن آن شدند و … بدین سان دستگاه جبار عباسی با هواخواهان علم و فضیلت رفتار می کرد و چه ظالمانه !
شهادت حضرت جواد (ع )
این نوگل باغ ولایت و عصمت گرچه کوتاه عمر بود ولی رنگ و بویش مشام جانها را بهره مند ساخت . آثار فکری و روایاتی که از آن حضرت نقل شده و مسائلی را که آن امام پاسخ گفته و کلماتی که از آن حضرت بر جای مانده ، تا ابد زینت بخش صفحات تاریخ اسلام است .
دوران عمر آن امام بزرگوار25 سال و دوره امامتش 17سال بوده است . معتصم عباسی از حضرت جواد (ع ) دعوت کرد که از مدینه به بغداد بیاید . امام جواد در ماه محرم سال 220هجری به بغداد وارد شد . معتصم که عموی ام الفضل زوجه حضرت جواد بود ، با جعفر پسر مأمون و ام الفضل بر قتل آن حضرت همداستان شدند .
علت این امر – همچنان که اشاره کردیم – این اندیشه شوم بود که مبادا خلافت از بنی عباس به علویان منتقل شود . از این جهت ، درصدد تحریک ام الفضل برآمدند و به وی گفتند تو دختر و برادرزاده خلیفه هستی ، و احترامت از هر جهت لازم است و شوهر تو محمد بن علی الجواد ، مادر علی هادی فرزند خود را بر تو رجحان می نهد .
این دو تن آن قدر وسوسه کردند تا ام الفضل – چنان که روش زنان نازاست – تحت تأثیر حسادت قرار گرفت و در باطن از شوهر بزرگوار جوانش آزرده خاطر شد و به تحریک و تلقین معتصم و جعفر برادرش ، تسلیم گردید . آنگاه این دو فرد جنایتکار سمی کشنده در انگور وارد کردند و به خانه امام فرستاده تا سیاه روی دو جهان ، ام الفضل ، آنها را به شوهرش بخوراند . ام الفضل طبق انگور را در برابر امام جواد (ع ) گذاشت ، و از انگورها تعریف و توصیف کرد و حضرت جواد (ع ) را به خوردن انگور وادار و در این امر اصرار کرد . امام جواد (ع ) مقداری از آن انگور را تناول فرمود . چیزی نگذشت آثار سم را در وجود خود احساس فرمود و درد و رنج شدیدی بر آن حضرت عارض گشت . ام الفضل سیه کار با دیدن آن حالت دردناک در شوهر جوان ، پشیمان و گریان شد ، اما پشیمانی سودی نداشت . حضرت جواد (ع ) فرمود : چرا گریه می کنی ؟ اکنون که مرا کشتی گریه تو سودی ندارد . بدان که خداوند متعال در این چند روزه دنیا تو را به دردی مبتلا کند و به روزگاری بیفتی که نتوانی از آن نجات بیابی . در مورد مسموم کردن حضرت جواد (ع ) قولهای دیگری هم نقل شده است .
زنان و فرزندان حضرت جواد (ع )
زن حضرت جواد (ع ) ام الفضل دختر مأمون بود . حضرت جواد (ع ) از ام الفضل فرزندی نداشت . حضرت امام محمد تقی زوجه دیگری مشهور به ام ولد و به نام سمانه مغربیه داشته است . فرزندان آن حضرت را 4 پسر و 4 دختر نوشته اند بدین شرح :
1 – حضرت ابوالحسن امام علی النقی ( هادی ) 2 – ابواحمد موسی مبرقع 3 – ابواحمد حسین 4 – ابوموسی عمران 5 – فاطمه 6 – خدیجه 7 – ام کلثوم 8 – حکیمه حضرت جواد (ع ) مانند جده اش فاطمه زهرا زندگانی کوتاه و عمری سراسر رنج و مظلومیت داشت . بدخواهان نگذاشتند این مشعل نورانی نورافشانی کند . امام نهم ما در آخر ماه ذیقعده سال 220ه . به سرای جاویدان شتافت . قبر مطهرش در کاظمیه یا کاظمین است ، عقب قبر منور جدش حضرت موسی بن جعفر (ع ) زیارتگاه شیعیان و دوستداران است .
شهره آغداشلو متولد 21 اردیبهشت 1331 در تهران، بازیگر است
فارغ التحصیل رشته لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه لندن است؛ تنها ایرانی است که یکبار نامزد اسکار شد، تابحال دوبار ازدواج کرده و کتاب زندگی خود را هم نوشته است
او به همراه همسر و دخترش در کالیفرنیا زندگی می کند
شروع فعالیت
شهره وزیری تبار فعالیت خود را از سال 1349 با حضور در تئاتر و نمایش شروع کرد، اما پدرش سخت مخالف حضوری وی در این عرصه بود تا جایی که بارها به شهره گفت اگر تمایل به ادامه مسیر را دارد باید روی نام خانوادگی اش خط بکشد
ازدواج
شهره در بین رفت و آمد های هنری با آیدین آغداشلو نقاش و کارشناس ارشد هنری دفتر فرح پهلوی آشنا شد، این رابطه دوستانه در سال 1351 به ازدواج ختم شد
حمایت همسر
بعد از ازدواج و حمایت همسرش به کارگاه نمایش تلویزیون ملی رفت و در چندین نمایشنامه بازی کرد سپس با اعمال نفوذ شوهرش در چند فیلم کانون پرورش فکری کودکان هم بازی کرد
شهرت و تغییر فامیلی
استعداد او نیز رفته رفته شکوفا شد و عباس کیارستمی از وی برای بازی در فیلم گزارش در سال 1356 دعوت کرد او سپس در فیلم سوته دلان علی حاتمی در همین سال ایفای نقش کرد
همین شهرت در بازیگری و مخالفت پدر، مجبور شد نام خانوادگی اش را با الهام از فامیلی شوهرش به آغداشلو تغییر دهد
مهاجرت و طلاق
شهره آغداشلو و همسرش آیدین در اوایل بهمن 1357 زمانی که هنوز بختیار سرکار بود از طریق ترکیه به لندن رفتند، طولی نکشید که آیدین همسرش ساز بازگشت به ایران زد، اما شهره که حاضر نبود برگردد مجبور شدند از یکدیگر طلاق بگیرند
کار در انگلیس
او که در انگلستان امکان بازیگری نداشت برای گذران زندگی در یک فروشگاه لباس زنانه کار کرد و مدتی به این صورت سپری شد، او پس از آن تصمیم گرفت برای دیدار دوستانش به آمریکا برورد
ازدواج دوم
در مدت سه ماه حضور خود با هوشنگ توزیع از بازیگران تئاتر ساکن لس آنجلس آشنا شد و در مدت کمی با یکدیگر سال 1366 ازدواج کردند و به این صورت تابعیت دائم آمریکا برای شهره بدست آمد
این زوج صاحب یک دختر بنام تارا هستند
شهرت در خارج و اسکار !
شهره آغداشلو در سال 78 بعد از سال ها دوری از بازیگری با فیلم ایرانی آمریکایی راز بهشت به عرصه هنر بازگشت، در سال 1381، آغداشلو کاندیدای جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم خانهای از شن و مه شد
از آخرین و پر افتخار ترین جایزه او می توان به برنده جایزه امی، بهترین بازیگر مکمل زن برای سریال خانه صدام در سال 1388 اشاره کرد
گویندگی
او بخاطر صدای خاص اش که یک صدای نیرومند و قوی است و بنا به بانک اطلاعات اینترنتی فیلمها مشخصّه و علامت تجاری اوست نیز مورد توجه قرار گرفته است
کتاب زندگی
کوچه عشق و یاسمن های زرد، عنوان کتاب خاطرات شهره آغداشلو است که در آن آغداشلو به زبانی ساده داستان زندگی خود را از کودکی تا به امروز باز می گوید