فارغ التحصیل فوق لیسانس مدیریت ورزشی می باشد مدرک مربیگری C آسیا در فوتبال را دارد، او با گزارش های متفاوت به پدیده گزارشگری تبدیل شده است
در این مطلب بیوگرافی عباس قانع گزارشگر را می خوانید
از اشکدز تا مدرسه فوتبال
در شهرستان اشکذر یزد از پدر کشاورز و مادر خانه دار متولد شدم
از بچگی دیوار وار فوتبال را دنبال می کردم و علاقه داشتم فوتبالیست شوم بالاخره در دوران راهنمایی به مدرسه فوتبال یزد رفتم ولی از لحاظ جسمانی نتوانستم موفق شوم
نام کاملم عباس قانع عزآبادی می باشد
با صدای خیابانی عاشق شدم
زمانی که تیم ملی به جام جهانی 1998 فرانسه صعود کرد من کلاس سوم ابتدایی بودم که با گزارش ماندگار جواد خیابانی عاشق گزارشگری شدم
دوره گویندگی تا ادای فردوسی پور
در سال 1384 وقتی 16 ساله و دانش آموز مقطع دبیرستان بود به باشگاه خبرنگاران جوان یزد رفت و یک دوره گویندگی را گذراند
مدتی بعد برای تلویزیون در حضور کوتی تست داد اما کوتی به او گفت می خواهی ادای عادل فردوسی پور را دربیاری، به همین خاطر او در 16 سالگی دیده نشد
ورود به رادیو و اولین گزارش
در نهایت سال 85 در 17 سالگی برای رادیو کرمان تست دارد و اولین بار بازی مس کرمان با استقلال را از طریق رادیو ورزش که پخش سراسری بود در 90 دقیقه برعهده گرفت
علاقم به گزارش فوتبال است
عباس قانع مدتی بعنوان گزارشگر فوتسال، فوتبال ساحلی، هندبال، اسکواش، بسکتبال و … مشغول بود اما می گوید با گزارش این رشته ها عشق نمی کنم
به همین خاطر دوست دارم فقط گزارشگر فوتبال باشم
ازدواج
عباس قانع ازدوج کرده و متاهل می باشد
تقلید از گزارشگران خارجی
من راه گزارشگران آمریکای جنوبی و گزارشگران انگلیسی را می روم اما به خلاقیتی که سعی می کنم از خودم نشان بدهم و آن را به عبارتی ساده تر ایرانیزه کنم
امروز اگر من در گزارشم میگویم واااااااااای خدای من برمیگردد به آن Oh my God که آقای مارتین تایلر در گزارش انگلیسی میگوید ولی این هنوز جا نیفتاده است.
پیمان طالبی متولد 24 خرداد 1366 درتهران مجری و خواننده است
وی کارش را در دوران دانشجویی با گزارشگری در تلویزیون همدان شروع کرد سپس مجری رادیو و تلویزیون همدان شد از سال ۱۳۸۸ هم بهعنوان نماینده رادیو جوان در همدان با شبکه رادیوی جوان همکاری خود را آغاز کرد و در کنار آن گاهی نیز گزارش های ورزشی و فوتبال نیز انجام می داد
پیمان طالبی پس از اتمام دوران تحصلیش در همدان ، در اواخر سال 1389 به تهران آمد و در رادیو جوان فعالیت خود را ادامه داد .
پیمان طالبی و همسرش ندا مصباح
پیمان طالبی ازدواج کرده و متاهل است همسر او ندا مصباح است آقای طالبی فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی از دانشگاه همدان است
خواننده و اهنگسازی پیمان طالبی
پیمان طالبی ته صدایی نیز دارد و گاهی اهنگ سازی هم میکند خواننده ای توانا که در مسابقه صدا ازاد رتبه اول مسیقی پاپ را به دست آورد و جایزه و مقام خود را به نفر دوم داد او کار اهنگسازی نیز انجام میدهد مچنین وی موسیقی ارگ کار می کند
علایق پیمان طالبی
بیوگرافی پیمان طالبی
غذای مورد علاقه : کوبیده
او علاقه مند به درس فیزیک و ریاضی می باشد!
داستان و رمان زیاد خوندن ولی کتاب ‘دا’ رو بیشتر می پسندند
فیلک و سریالها مورد علاقه : فیلم ملکه و سریال ثریا
موسیقی مورد علاقه : حمید حامی و محمد علیزاده
ورزشهای مورد علاقه : فوتبال ! استقلالی دو اتیشه !!
رضا بهرام خواننده مرد ایرانی، از جمله خواننده هایی است که در مدت بسیار کم شهرت فوق العاده ای پیدا کرد و توانست بسیار دیده شود و خودرا در دل مخاطبین جا کند.
وی با خواندن فوقالعاده زیبای خود و موسیقیهای باکیفیت خود فوقالعاده ظاهر شود و به محبوبیت بسیاری دست پیدا کند.
جدیدترین آهنگ بهرام مو به مو میباشد که برای تیتراژ پایانى فصل دوم سریال خانگى ممنوعه ساخته شده است.
ازدواج و همسرش
اطلاعاتی از ازدواج و همسر رضا بهرام دردسترس نیست.
شروع و شهرت
رضا بهرام بعد از پخش ترک از عشق بگو بسیار دیده شد و این ترک بسیار دلچسب و زیبا قند را دردل مخاطبین آب کرد.
پیج اینستاگرام رضا بهرام:
rezabahramofficial
آهنگ های رضا بهرام
از عشق بگو
بیمار
کجایی
دیوانه
مو به مو
اگر کسی در خواب دید که مرده و او را کفن می کنند، عمرش دراز می شود. اگر دید که کفن مرده ها را سرقت می کرد، مال حرام بدست می آورد و بیننده چنین خوابی را به آدمی فاسق و منافق می توان تعبیر کرد.
محمد ابن سیرین می گوید: اگر درخواب ببیند که از بهر مرده کفن می ساخت و آن کس معروف بود، دلیل رنج و بلا است. اگر ببیند که کفن از مرده بکند، دلیل که در دنیا طرف آن مرده جوید. اگر ببیند که او مردگان را کفن می کند، دلیل که از مرده مال حرام بدست آورد. اگر بیننده مفسد بود، منافق باشد و بد دین.
حضرت دانیال گوید: اگر به خواب بیند که بمرد و همه بر وی بگریستند تا وقتی که وی را بشستند و با کفن در گور کردند این همه، دلیل بر فساد دین بود.
امام جعفر صادق (ع) می فرمایند: دیدن کفن مرده درخواب بر سه وجه است.
مال،
ظاهرشدن مشکل،
فساد دین.
آنلی بیتون میگوید: دیدن کفن در خواب، نشانه بیمار شدن و تحمل اضطراب و نگرانی مربوط به آن میباشد. کسادی در کار راه خواهد یافت، و توطئه افراد بد نیت به شما آسیب خواهد رساند.
تعبیر خواب در آوردن کفن
ابن سیرین: اگر مشاهده کردید که کفن از تن مرده ای در میآورید در دنیا در راه آن مرده قدم بر خواهد داشت.
ابراهیم کرمانی گوید: اگر بیند کفن مرده ای معروف بکند، دلیل که در دنیا طریق آن مرده جوید، اگر عالم بوده باشد به علم. اگر مال دار به مال. اگر بیند خواست کفن مرده بکند و مرده را در گور زنده دید، دلیل که آن مرده دیندار است.
تعبیر خواب کفن کردن مرده
محمد بن سیرین: اگر ببیند به مانند یک غسال مردگان را در کفن میکند بیانگر آن است که از شخص مرده مالی حرامی بدست میآورد و اگر بیننده خواب فرد فاسقی باشد منافق و بد دین خواهد شد.
ابراهیم کرمانی گوید: اگر بیند مرده را کفن کرد، دلیل که از خویشان مرده یکی را کفن کند.
آنلی بیتون: دیدن اجساد کفن پوش در خواب، نشانه بداقبالی و بدبختی است. اگر خواب ببینید کفن از روی جسدی کنار زده میشود، نشانه آن است که مشاجرات و اختلافات به جدایی منجر خواهد شد.
راغب می گوید: تقوااز ماده «وقایه» به معنی حفظ کردن چیزی در برابر آفات است. تقوا به معنی محفوظ داشتن روح و نفس است از آن چه بیم می رود و به آن زیان رساند؛ سپس به خوف و ترس نیز تقوا گفته شده است و در لسان شرع آن را به خویشتن داری در برابر گناه و محرّمات اطلاق می کنند و کمال آن به ترک بعضی از مباحات مشکوک است. (1) جمعی از مفسران حدیثی از بعضی صحابه نقل کرده اند که او در مقابل پرسش: از حقیقت تقوا گفت: آیا هرگز از راه پرخاری گذشته اید؟ وقتی پاسخ مثبت شنید گفت: در آن حال چه می کردید؟ آیا دامان خود را جمع نکرده و کوشش برای نجات از خارها نداشته اید؟ این همان تقواست. (2) امام علی(ع) درباره تقوا می فرماید: «گناهان همچون مرکب های سرکش است که گناهکاران بر آن ها سوار می شوند و لجامشان گسیخته می گردد و آنان را در قعر دوزخ سرنگون می سازد، اما تقوا مرکبی است راهوار و آرام که صاحبانش بر آن سوار می شوند. زمام آن ها را به دست می گیرند و تا قلب بهشت پیش میتازند».(3)
در جای دیگر حضرت می فرماید: «بدانید ای بندگان خدا که تقوا قلعه ای محکم و شکست ناپذیر است، اما فجور و گناه حصاری است سست و بی دفاع که اهلش را از آفات نجات نمی دهد و کسی که به آن پناهنده شود، در امان نیست. بدانید انسان تنها به وسیله تقوا از گزند گناه مصون میماند».(4)
در جای دیگر حضرت می فرماید: «تقوا کلید درستی و توشه قیامت و آزادی از هر بندگی و نجات از هر تباهی است».(5)
استاد مطهری در شرح احادیث فوق می گوید: «تقوا مصونیت است، نه محدودیت.قدر مشترک پناهگاه و زندان مانعیت است، اما پناهگاه مانع خطرها است و زندان مانع بهره برداری از موهبت هاست. حضرت در برخی از کلمات تصریح می کند که تقوا مایه اصلی آزادی ها است، یعنی نه تنها خود قید و بند و مانع آزادی نیست، بلکه منبع و منشأ همه آزادی ها است. تقوا به انسان آزادی معنوی می دهد، یعنی او را از اسارت و بندگی هوا و هوس آزاد می کند. رشته آز و طمع و حسد و شهود و خشم را از گردنش بر می دارد و به این ترتیب ریشه بردگی های اجتماعی را از بین می برد. مردمی که بنده و برده پول و مقام و راحت طلبی نباشند، هرگز زیر بار اسارت ها و رقیّت های اجتماعی نمی روند».(6)
امام علی(ع) بین انسان و تقوا تعهدی متقابل در نظر گرفته و فرموده اند: «خواب خویش را به وسیله تقوا به بیداری تبدیل کنید … از تقوا صیانت کنید و خود را به وسیله تقوا محفوظ بدارید».(7)
استاد مطهری می گوید: «تقوا نگهبان انسان است و انسان نگهبان تقوا و این دور محال نیست، بلکه دور جایز است. این نگهبانی متقابل از نوع نگهبانی انسان و جامه است که انسان نگهبان جامه از دزدیدن و پاره شدن است و جامه نگهبان انسان از سرما و گرما است».(8)
در آیات و روایات به عوامل تقوا اشاره شده است . به طور اجمال مى توان موارد ذیل را کرد.
1- انجام واجبات ؛ قرآن مجید مى فرماید: له لله «ان هذا صراطى مستقیماً فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله ذلکم وصاکم به لعلکم تتقون ؛ له لله این راه مستقیم من است . آن را پیروى کنید و از راه هاى دیگر تبعیت ننماید که شما را از راه تان متفرق مى سازد. این چیزى است که خداوند به آن سفارش مى کند تا به تقوا برسید.(9)
در آیهء دیگر در مورد فسلفهء روزه مى فرماید: له لله «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلّکم تتقون ؛ اى مؤمنان ! روزه بر شما واجب شده ، همان طورى که بر پیشینیان شما واجب گردید. امیداست که به تقوا برسید. (10)
2- ترک محرمات و شبهات ؛ رسول اکرم (ص ) مى فرماید: انسان به رتبهء تقوا نمى رسد مگر آن که از حلال پرهیز کند تا به دام حرام نیفتد. (11)
3- محاسبه نفس ؛ در وصیتى پیامبر اسلام (ص ) به ابوذر مى فرماید: «هرگز انسان از پارسایان محسوب نمى شود مگر آن که خودش را محاسبه کند، شدیدتر از محاسبه شریک از شریک خود، تا بداند از کجا طعام وآب و لباسش به دست آمده ؛ آیا از حلال است یا از حرام. (12)
4- حفظ زبان ؛ امام على (ع ) مى فرماید: به خدا قسم ! نمى بینم بنده اى به تقوا برسد مگر آن که زبانش را حفظ نماید. (13)
5- ترک دنیاطلبى ؛ امام على (ع ) مى فرماید: بر دل دنیا طلب حرام است که تقوا را در خود جا دهد. (14)
6- حیا از مردم : امام عسکرى (ع ) مى فرماید: کسى که از مردم حیا نکند و پروایى نداشته باشد، از خدانخواهد ترسید. (15)
7- ترک پرگویى ؛ امام على (ع ) مى فرماید: «کسى که زیاد حرف بزند، لغزشش فزونى گردد و کسى که لغزشش زیاد شود، شرمش اندک شود و آن که شرمش کم
شود، پارسایى و ورعش کم گردد و کسى که ورعش کم شود،قلبش بمیرد و قلب مرده به آتش در افتد. (16)
8- توفیق الهى ؛ امام على (ع ) مى فرماید: خدایا! هییچ دستاوردى نتوانم داشت ، جز آن چه تو ارزانى ام دارى واز بدى نمى توانم بپرهیزم ، جز آن چه تو از آن
مصونم دارى (17)
پروانه معصومی با نام قبلی سکینه کبودرآهنگی در سال 1323 در یک خانواده مذهبی در شهر تهران متولد شد. او پس از گرفتن دیپلم خود ، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته زبان های خارجی در دانشگاه ملی ایران که همان دانشگاه شهید بهشتی فعلی است ادامه داد.
و پس از فارغ التحصیل شدن در این رشته در سن 22 سالگی برای ادامه تحصیل در رشته مترجمی زبان انگلیسی ، آلمانی و فراسنه به آلمان رفت.
ماجرای آشنایی و ازدواج با مسعود معصومی
پروانه معصومی در دوران دانشجویی خود در آلمان با عکاس سرشناس و معروف ایرانی بنام مسعود معصومی آشنا می شود و این آشنایی منجر به ازدواج می شود. او پس از ازدواج با مسعود معصومی نام خود را از سکینه کبودرآهنگی به پروانه معصومی تغییر می دهد.
و بعدش آن ها صاحب فرزندی بنام نیما می شوند که فارغ التحصیل رشته معماری است و در همین رشته در شمال ایران مشغول به کار است.
پروانه معصومی
یوگرافی مسعود معصومی و علت فوت
مسعود معصومی متولد 1316 می باشد و 50 سال قبل برای تحصیل در رشته عکاسی به آلمان می رود و پس از فارغ التحصیل شدن در این رشته به همراه پروانه معصومی به ایران باز می گردد و در حرفه عکاسی در ایران مشغول به کار می شود. او همچنین سال های زیادی از عمر خود را صرف تدریس عکاسی در دانشکده های ایران گذرانده است.
مسعود معصومی به دلیل بیماری نارسایی قبلی ، دیابت و کلیه در 12 اسفند 95 در ساعت ده و نیم شب در بیمارستان گلسار شهر رشت از دنیا رفت و در 14 اسفند در آرامگاه خانوادگی شان به خاک سپرده شد.
شروع فعالیت های بازیگری قبل و بعد از انقلاب
پروانه معصومی پس از فارغ التحصیل شدن در رشته مترجمی به ایران بازمی گردد و در یک شرکت تجاری در زمینه مدیریت و مترجمی مشغول به کار می شود. ولی به علت افکار مردم در آن زمان که می گفتند زن نباید بیرون از خانه کار کند و در ادارات جایی برای خانم ها وجود نداشت تصمیم می گیرد دیگر کار نکند و خانه نشین شود.
در آن زمان یادمه پیش از اینکه من نگران این وضعیت خودم باشم همسرم نگرانم بود که مبادا من به این خاطر افسردگی بگیرم. تا اینکه یک روز که من مغشولم کارای خونه بودم همسرم با من تماس گرفت و از من خواست به دفترش که نزدیک خونه مون بود بروم و من وقتی رفتم دیدم آقای احمدرضا احمدی و بهرام بیضایی در دفتر کار همسرم حضور دارند.
و همان روز آقای احمدی پیشنهاد بازی در فیلم رگبار را به من دادند. البته من قبلا در فیلم بی تا در یک نقش خیلی کوتاه بازی کرده بودم ولی چون نقشم خیلی کوتاه بود نمی شد جزو کارهایم حساب کنم. در آن زمان من علاقه ای به بازیگری نداشتم و دوست هم نداشتم بازی کنم اما بخاطر همسرم که خیلی نگرانم بود بازی در این فیلم را قبول کردم.
بعد از بازی در فیلم رگبار من احساس کردم که می توان این کار را ادامه داد و بازیگر خوب شد بازیگری که کسی از حضورش احساس سرافکندگی نکند. البته در آن زمان هم خانواده پدرم که کرد بود نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند و به پدرم نامه ای نوشتند که اگر نمی توانی جلوی دخترت را بگیری خودمان بیاییم و این کار را انجام دهیم اما پدرم خیلی قاطعانه بهشون گفته بود که دخترم دیگر بزرگ شده و شوهرش برای او تصمیم می گیرد و به من گفت اصلا از این موضوع ناراحت نشده و تو کارت را با جدیت تمام ادامه بده فقط تمام سعی ات را بکن که هیچ وقت مرا سرافکنده نکنی.
پروانه معصومی هم اکنون یکی از بازیگران موفق در عرصه سینما و تلویزیون ایران می باشد و در فیلم ها و سریال های زیادی از جمله یوسف پیامبر بازی کرده است.
پروانه معصومی
افشاگری پروانه معصومی
پروانه معصومی در مصاحبه به وضعیت بد حجاب در سینمای ایران واکنش شدیدی داد و گفت : من بسیار متاسف هستم که باید بگویم امروزه در سینمای ما مسأله ای بنام عفاف و حجاب وجود ندارد. قبل از انقلاب بسیاری از بازیگران برای گذراندن زندگی شان و علیرغم میل باطنی شون ، بدون حجاب جلوی دوربین می رفتند اما با وقوع انقلاب اسلامی ، سینمای ما سینمایی شد که قرار بود در آن مبانی اسلامی مد نظر قرار بگیرد و رعایت شود.
در این سال ها خوشبختانه تلویزیون عملکرد بسیار خوبی داشته و خلوط قرمز ها را رعایت کرده است اما متاسفانه امروزه ما نشانی از عفاف و حجاب در آثار سینمایی نمی بینیم و این وظیفه سینما و مسئولان سینما می باشد که حجاب را تبلیغ و ترویج کنند. به هر حال امیدوارم روزی را ببینیم که سینمای ما هم در راستای اسلام حرکت می کند و جامعه ما را به سوی اسلامیت و انسانیت هدایت کند.
علت مهاجرت به روستا
پروانه معصومی حدود 20 سالی می شود که زندگی در روستایی در صومعه سرای گیلان را به زندگی در تهران ترجیح داده و در آنجا مشغول پروش گل و گیاهان نایاب می باشد. او در این باره می گوید :
بعد از بازی در فیلم کلاغ در شمال احساس کردم که اینجا جای خیلی خوبی برای زندگی کردن است و این فکر در من شکل گرفت که برای ادامه زندگی به شمال بیایم اما در آن زمان پسرم کوچک بود و درس می خواند و من نمی توانستم این کار را انجام بدهم.
اما همیشه در فکر رفتن و زندگی کردن در شمال بودم چون زندگی در شمال به من آرامش می داد. تا اینکه وقتی که پسرم بزرگ شد حدود 20 سال قبل به این روستایی در صومعه سرای گیلان رفتم و در آنجا زندگی می کنم. جایی که من الان زندگی می کنم از روستا هم کوچکتر است و با نزدیک ترین روستا چند کیلومتری فاصله دارد و پسرم خانه ام را مطابق با سلیه خودم ساخته است.
امام صادق (ع) فرمود : روزه ماه رمضان ذخیره بنده برای روز قیامت است ، هیچ بنده ای در ماه شعبان روزه زیاد نمی گیرد مگر اینکه خداوند امور معیشتی اش را اصلاح میگرداند و شر دشمنش را بر طرف می نماید ، هرکس یک روز از ماه شعبان را روزه بگیرد کمترین پاداشش این است که بهشت بر او واجب میگردد.
فضایل ماه رجب ، شعبان رمضان ؛ صفحه ۳۹
———————————————
حسن بن علی بن فضال گوید : از امام رضا (ع) شنیدم که میفرمود : هرکس در ماه شعبان هفتاد بار از خداوند طلب مغفرت نماید ، خداوند گناهانش را اگرچه به عدد ستارگان باشد می آمرزد.
فضایل ماه رجب ، شعبان رمضان ؛ صفحه ۴۰
———————————————
حسن فضال گوید : از امام رضا (ع) درباره شب نیمه شعبان سئوال کردم ، فرمود : آن شبی است که خداوند در آن شب بندگان را از آتش جهنم آزاد میکند و گناهان را می آمُرزد. عرض کردم : آیا برای آن شب نمازی هست که ثوابش نسبت به سایر نمازهای شب های دیگر بیشتر باشد ؟ فرمود : در آن شب چیز به خصوصی نیست ولیکن اگر دوست داشتی که در آن شب عمل مستحبی را به جا بیاوری پس نماز جعفر طیار را به جا بیاور و در آن شب ذکر خداوند عزوجل ، استغفار و دعا زیاد بگو ؛ چرا که پدرم میفرمود : دعا در شب نیمه شعبان اجابت شده است.عرض کردم : مردم می گویند که آن شب شبِ اقرار است ، فرمود : آن شب شبِ قدر در ماه رمضان است.
فضایل ماه رجب ، شعبان رمضان ؛ صفحه ۴۰
———————————————
زید بن اسلم گوید :از رسول خدا (ص) از روز ماه رجب سئوال شد ، فرمود : چرا از روزه ماه شعبان غافلید؟
فضایل ماه رجب ، شعبان رمضان ؛ صفحه ۴۹
———————————————
رسول خدا (ص) فرمود : شعبان ماه من است و رمضان ماه خداست و آن بهار فقراست . خداوند قربانی کردن را قرار داد تا مساکین تان از گوشت سیر گردند پس آنها را اطعام کنید.
فضایل ماه رجب ، شعبان رمضان ؛ صفحه ۵۵
———————————————
امام صادق (ع) فرمود : پدرم دو ماه شعبان و رمضان را با روزه به هم وصل میکرد و میفرمود : روزه دو ماه پی در پی توبه ای از جانب خداوند است.
فضایل ماه رجب ، شعبان رمضان ؛ صفحه ۵۵
———————————————
امام صادق (ع) فرمود : هرکس سه روز از ماه شعبان را روزه بگیرد بهشت بر او واجب میگردد و روز قیامت رسول خدا (ص) او را شفاعت میفرماید.
فضایل ماه رجب ، شعبان رمضان ؛ صفحه ۵۶
———————————————
راوی گوید : رسول خدا (ص) ماه شعبان را با روزه به ماه رمضان وصل میکرد.
فضایل ماه رجب ، شعبان رمضان ؛ صفحه ۶۲
امام على علیه السلام:
1
أیُّها الناسُ ، إنّ آدمَ لَم یَلِدْ عَبدا و لا أمَهً ، و إنّ النّاسَ کلَّهُم أحْرارٌ
اى مردم ! آدم نه بنده اى زایید و نه کنیزى. مردم همه آزادند
( نهج السعاده : 1/198 )
2
لا تَکُونَنَّ عَبدَ غَیرِکَ و قَد جَعلَکَ اللّه ُ سُبْحانَه حُرّا
بنده دیگران مباش که خداوند سبحان تو را آزاد آفریده است
( نهج السعاده : 1/198 )
3
لا یَسْتَرِقَّنَّکَ الطّمَعُ و قَد جَعلَکَ اللّه ُ حُرّا
طمع ، تو را به بندگى نگیرد، که خداوند تو را آزاد آفریده است
( غرر الحکم : 10371 )
4
لا تَکُنْ عَبدَ غَیرِکَ و قَد جَعلَکَ اللّه ُ حُرّا، و ما خَیرُ خَیرٍ لا یُنالُ إلاّ بِشَرٍّ ، و یُسرٍ لا یُنالُ إلاّ بعُسْـرٍ؟!
بنده دیگرى مباش، که خدا تو را آزاد آفرید. در آن نیکى که جز با بدى و آن آسانى که جز با سختى به چنگ نیاید، چه خیر و برکتى است؟
( غرر الحکم : 10371)
5
الحُرُّ حُرٌّ و لَو مَسَّهُ الضُّرُّ
آزاده ، آزاده است گر چه سختى و گزند بیند
( مطالب السؤول : 56 )
6
الحُرُّ حُرٌّ و إنْ مَسَّهُ الضُّرُّ ، العَبدُ عَبدٌ و إنْ ساعَدَهُ القَدَرُ
آزاده ، آزاده است هر چند سختى و مرارت بیند و بنده ، بنده است هرچند تقدیر یاریش کند
( غرر الحکم : 1322)